آرمان شهید سلیمانی؛ ایجاد یک منطقه اسلامی بدون اسرائیل بود

به گفته ریاست پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، به کار بردن تعبیر «شهید القدس» توسط رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به یک معنا ورود به مرحله جدیدی بعد از گذار از اختلاف بود و یک نوع همگرایی در صفوف امت اسلامی ایجاد کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، تبعات پس از عملیات «طوفان الاقصی» زمینه‌ساز تبدیل شدن دوباره مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلامی شد؛ مسئله‌ای که بدون شک می‌تواند بار دیگر نام و مجاهدت فرمانده شهید سپاه قدس را در اذهان عموم مسلمانان زنده کند.

«محمد سجاد صفارهرندی» در سخنانی پیرامون اهمیت انتخاب «شهید القدس» به عنوان شعار محوری چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» از مسئله فلسطین و تبدیل شدن دوباره آن به مسئله اصلی افکار عمومی اسلامی، عربی و جهان به عنوان فرصتی برای یادآوری دوباره نقش و سهم فرمانده شهید مجاهد ما در پیشبرد آرمان رهایی قدس نام برد و تأکید کرد: از این جهت تعبیر شهید القدس؛ تعبیر به جا و شایسته‌ای است.

به گفته ریاست پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، جایگاهی که فلسطین و قدس شریف در جوامع اسلامی دارد، بر همگان واضح و روشن است و شهید سلیمانی بخش اعظم و تأثیرگذار زندگی‌شان را در نهادی مشغول بودند که هم نام قدس بر روی خودش دارد و هم مسیر و هدف و آرمانش؛ رهایی قدس و ایجاد یک منطقه اسلامی بدون اسرائیل است و از این رو شهید القدس؛ تعبیر به حق و سزاواری برای فرمانده شهید سپاه قدس است.

وی در ادامه سخنانش، اهمیت به کار بردن این تعبیر برای نخستین بار از زبان رئیس دفتر سیاسی حماس را یادآور شد و اظهار داشت: اهمیت این تعبیر از آنجایی بیشتر مشخص می‌شود که به یاد آوریم نخستین بار تعبیر شهید القدس توسط «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی به کار رفت، آن هم پس از دوره‌ای که بین ایران و حماس به عنوان شاخص‌ترین گروه فلسطینی، به‌واسطه برخی مسائل، فاصله و سوءتفاهم‌هایی ایجاد شده و منجر به شکافی شده بود. حضور اسماعیل هنیه در تهران و به کار بردن این تعبیر به یک معنا ورود به مرحله جدیدی بعد از گذار از اختلاف بود و یک نوع همگرایی در صفوف امت اسلامی ایجاد کرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اختلاف‌هایی که در جهان اسلام وجود داشت و آمیخته با تعصبات مذهبی و فرقه‌ای بود، بر چهره واقعی شهید سلیمانی سایه افکنده و امروز فرصت پیروزی‌های مقاومت را باید غنیمت شمرد تا حقیقت درخشان و شکوهمند حاج قاسم را به عموم مسلمانان و بلکه تمامی انسان‌های آزاده و حق‌طلب نشان داد.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس