آیین پایانی رویداد سرود «روایت سرباز»

مراسم رویداد سرود روایت سرباز ” دومین جایزه هنری بنیاد رودکی” به مناسبت سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و خانواده سردار سلیمانی در تالار وحدت برگزار شد

۱۱ دی‌ماه رویداد «روایت سرباز» در قالب رقابت گروه‌های سرود با محوریت موضوع سردار حاج‌قاسم سلیمانی، و با حضور مردم، مسئولان و خانواده‌های شهدا در تالار بزرگ وحدت برگزار شد. بنیاد رودکی با همکاری بنیاد مکتب حاج‌قاسم، برگزارکنندگان این رویداد هنری بودند. این مراسم به طور ویژه میزبان خانواده‌های شهدای فاطمیون اسلامشهر، باقرشهر و شهر ری بود.

دکتر مقدم‌فر، مهندس زین‌العابدین، دکتر اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سردار حسن‌زاده (فرمانده سپاه حضرت محمد صلی‌الله علی و آله و سلم) و بعضی دیگر از مسئولان نیز در این رویداد حضور داشتند.

هیئت داوران با بهره‌مندی از نظرات اساتیدی چون دکتر ریاحی، استاد آزرم و استاد زمانی، بیش از ۵۰ اثر ارسال‌شده به دبیرخانهٔ این رویداد را بررسی و در نهایت ۷ اثر را به‌عنوان سرودهای برگزیده اعلام کرد.

بر اساس رأی هیئت داوران سرودهای برگزیده به شرح زیر هستند:

  • گروه سرود «طه» از استان فارس (لارستان) با اثر «تا لحظهٔ آخر»
  • گروه سرود «مصباح‌الهدی» از استان فارس (لارستان) با اثر «سردار دل‌ها»
  • گروه سرود «هم‌آوای موعود» از استان مرکزی با اثر «آیه‌های استقامت»
  • گروه سرود «نسیم رحمت» از استان تهران با اثر «به وقت شهادت»
  • گروه سرود «ندای ثامن» از استان تهران با اثر «آرامش قبل از طوفان»
  • گروه سرود «انوارالهدی» از استان قم با اثر «نم هائنا»
  • گروه سرود «رسا» از استان تهران با اثر «فاتح میدان»

 

سرودهای برگزیده در طول مراسم اجرا شدند و تشویق و ابراز احساسات حضار را در پی داشتند. در خلال اجرای سرودها از کتاب پی‌نمای (کمیک) «از چیزی نمی‌ترسیدم» که توسط بنیاد مکتب حاج‌قاسم به مرحلهٔ چاپ رسیده، رونمایی شد. کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» خاطرات خودنوشتهٔ سردار دل‌ها از کودکی ایشان تا زمان انقلاب، تاکنون به چاپ صد و بیست و چهارم رسیده است. کتاب پی‌نما با هدف جذب و ارتباط مؤثر بر مخاطب نوجوان طراحی و منتشر شده است (در ۸۸ صفحه و قطع رحلی).

آیین رونمایی از کتاب پی‌نمای «از چیزی نمی‌ترسیدم» با حضور فرزندان شهدای فاطمیون به همراه خانم زینب سلیمانی و آقای محمدرضا سلیمانی (فرزندان سردار حاج‌قاسم سلیمانی) روی صحنه انجام شد.

میلاد عرفان‌پور، شاعر آیینی کشورمان نیز یکی از میهمانان رویداد «روایت سرباز» بود که چند بیت از سروده‌های خود را در رثای حاج‌قاسم و رشادت‌های ایشان خواند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها سخنران مراسم بود که چند دقیقه‌ای برای حاضران صحبت کرد. ایشان گفت: «این خصلت جهاد و شهادت است که حیات دوباره و دورهٔ باشکوه‌تری را برای شهید رقم می‌زند.» و نیز افزود: «ما نسل پرتوفیقی هستیم که در دورهٔ حاج‌قاسم زندگی کردیم. او سیدالشهدای مقاومت و عصارهٔ همهٔ شهدایی است که از دفاع مقدس تا کنون دیده بودیم.».

وزیر فرهنگ با اشاره به تولیدات فرهنگی و هنری دربارهٔ سردار دل‌ها بیان داشت: «شهادت او ذوق هنری خیلی‌ها را به جوشش درآورد. اینکه رهبر انقلاب تعبیر “مکتب” حاج‌قاسم را به کار بردند به خاطر گسترهٔ وسیعی است که ذیل وجود حاج‌قاسم شکل گرفته و همه را دور هم جمع کرده است.».

آخرین بخش مراسم، اهدای لوح یادبود و جایزه به گروه‌های سرود برگزیده بود. در پایان نیز مسئولان حاضر در مراسم، اعضای گروه‌های سرود و مسئولان این گروه‌ها با هم عکس یادگاری گرفتند.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس