معاون منطقه‌ای حاج‌قاسم در گفت‌وگو با بنیاد مکتب حاج قاسم؛

حاج‌قاسم به مجاهدان فلسطینی ماهیگیری یاد داد

حقیقت‌پور با اشاره به اینکه سردار سلیمانی معتقد بود در مقوله فلسطین پشت میزهای مذاکره چیزی گیر ما نمی‌آید، اظهار کرد: حاج‌قاسم مقاومت را به ملت فلسطین یاد داد و به عبارتی به آنها ماهیگیری آموخت و در نهایت موفق به ایجاد یک ابرقدرت مقاومت در منطقه شد و راه را به آنها نشان داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، «مرد میدان‌های بزرگ» گزیده‌ترین تعریفی است که می‌توان به سردار سلیمانی نسبت داد چرا که همواره خطر می‌کرد و می‌خواست با ابتکارات میدانی و دیپلماتیک خود بیشترین اثربخشی را نثار مردم کند و در این راه نگاهی فراملی داشت و غالباً از لنز دفاع از مظلوم به وقایع نگاه می‌کرد. فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس و فرماندهی قرارگاه شرق و جنوب شرق کشور از سردار سلیمانی شخصیتی زبده ساخته بود که باید به میدانی فراخ‌تر ورود می‌کرد تا ظرفیت‌های جدیدی از این سرباز گمنام به منصه ظهور می‌رسید تا اینکه رهبر انقلاب حکم فرماندهی حاج‌قاسم بر نیروی قدس را ابلاغ کردند کمتر کسی فکر می‌کرد که این کهنه سرباز وطنی که در طول دوران خدمت صادقانه‌اش با نیروهای متجاوز بعثی و اشرار مسلح سروکار داشت در ابعاد بین‌المللی و فرامنطقه‌ای نیز تا این حد اثرگذار ظاهر شده و باتدبیر مثال‌زدنی‌اش هیمنه آمریکا و اسرائیل را فروریخته و با راهبرد کلانش موفق به دفع داعش از منطقه شود.

روزی که شهید سلیمانی مسئولیت فرماندهی نیروی قدس سپاه را بر عهده گرفت دولت‌های استعمارگر و اشغالگر هرگز گمان نمی‌کردند که این فرمانده عملیاتی بتواند تمام ظرفیت‌های منطقه را گرد هم آورده و با آموزش آنها، جبهه‌ای گسترده‌ای با عنوان «جبهه مقاومت» را در منطقه غرب آسیا ایجاد کند. ناکامی رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۳۳ و ۲۲ روزه با لبنان و شکست خفت‌بار آنها در جنگ با مردم نوار غزه با کمک نیروی قدس تمام معادلات صهیونیست‌ها برای تحقق رؤیای خاورمیانه بزرگ را به هم ریخت و این مبارزات نقش شهید سلیمانی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها را برای همه آشکار کرد.

شهید حاج‌قاسم سلیمانی نگاهی اعتقادی به فلسطین داشت و این مسئله به‌صورت آشکار در پاسخ ایشان به نامه ابوخالد، فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام آمده است. سردار سلیمانی در این نامه فلسطین را مصداق واقعی دفاع از اسلام و انقلاب می‌داند و بیان می‌کند «هر کسی ندای فلسطینی‌ها را بشنود و به یاری آنان نشتابد مسلمان نیست». سردار سلیمانی چند ماه قبل از شهادت خود این جملات را در خصوص فلسطین بیان کرد: «رحمت و رضوان الهی بر ملت شجاع فلسطین که به‌واسطه زخم‌های بسیار و محاصره ظالمانه و هجوم وحشیانه دشمنان آن‌هم در مقابل چشمان صدها میلیون مسلمان، غمی عمیق و دردی فروخورده در سینه دارد.»

منصور حقیقت‌پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که تجربه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در کارنامه فعالیت پر و پیمان خود دارد پیش از همه این عناوین ریزودرشت سیاسی و اجرائی به مدت دوازده سال معاون منطقه‌ای سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود و شنیدن خاطرات دلاوری‌های این سردار نام‌آور ایرانی از زبان کسی که بیش از یک دهه یارغار شهید سلیمانی بوده است، خالی از لطف نیست.

حقیقت‌پور که بنا بر اظهاراتش اجازه حضور در خانه ملت و استانداری اردبیل را از حاج‌قاسم گرفته است، می‌گوید: در کمیسیون امنیت ملی رابط سردار سلیمانی بودم و با آقای بروجردی مرتباً با ایشان جلسه داشتیم، در مواردی که سردار سلیمانی متوجه می‌شد زمان این است که با دیپلماسی غیرجهادی وارد عمل شویم به ما می‌گفت و ما از طریق کمیسیون و مجلس به موضوع ورود پیدا می‌کردیم. ازآنجاکه ایشان یکی از پایه‌گذاران نیروی قدس هستند مطمئناً در جریان اقدامات منطقه‌ای سردار سلیمانی به‌عنوان محور مقاومت قرار دارند؛ اقداماتی که محدود به جغرافیای خاصی نمی‌شد و هدفش حمایت از مستضعفان جهان و غایتش شهادت بود که پس از سال‌ها جهاد و حضور مداوم در میدان‌های نبرد نصیبش شد و از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی «شهید راه قدس» نام گرفت. از همین رو در این گفت‌وگو به بررسی ابعاد چهره بین‌المللی مقاومت پرداختیم و منصور حقیقت‌پور نکاتی را در خصوص نقش شهید سلیمانی و نهاد تحت مدیریتشان برای برقراری آرامش در منطقه مطرح کردند که مشروح آن در ادامه می‌آید.

حاج‌قاسم طراح و مجری دیپلماسی جهادی بود

وی در ابتدا با اشاره به اینکه سردار سلیمانی پرچم این مقاومت را به‌خوبی در منطقه برافراشتند، گفت: دفاع از مظلوم آرمان بلند سردار سلیمانی بود و بر مبنای این نگاه فرقی نمی‌کرد که این مظلوم مسیحی است یا ایزدی همه مذاهب و قومیت‌ها اعم از سنی، سوری، عراقی و… برایش محترم بودند و برای نجات آنها تلاش می‌کرد.

این فرمانده باسابقه تصریح کرد: منطق اسلامی و قرآنی ایجاب می‌کند که از مظلوم فارغ از دین و باورهایش دفاع کرد و در مقابل ظالم ایستاد و سردار سلیمانی تبلور این نگاه والای انسانی و الهی به امنیت و صلح بود. حاج‌قاسم طراح و مجری دیپلماسی جهادی بود. در دیپلماسی جهادی پیش از رسیدن دشمن به مرزهای کشور باید دفع شر کرد؛ یعنی نباید منتظر محاصره دشمن ماند و سپس با آنها وارد جنگ شد، بلکه باید در همان نقطه حضور دشمن به مقابله با آنها بپردازیم.

حقیقت‌پور با تأکید بر این موضوع که سردار سلیمانی با این نگرش به جنبش‌های ضداستکباری و مظلومان منطقه کمک کرد، افزود: دیپلماسی جهادی یکی از ابتکاراتی بود که از حوزه ولایت‌فقیه صادر شد و سردار سلیمانی با درک کامل هم این مفهوم، به‌خوبی آن را اجرا کردند و نتیجه آن هم تغییر معادلات منطقه و اضمحلال داعش در عراق و سوریه بود.

هم رزم سردار سلیمانی ضمن بیان این مطلب که فلسطینی‌ها بعد از ۷۰ سال مقاومت دریافته‌اند که جمهوری اسلامی ایران خالصانه‌ترین کمک‌ها را به انتفاضه آنها کره است، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی کوچک‌ترین تغییری در راهبرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله فلسطین و قدس ایجاد نکرده است.

تضعیف کشورهای اسلامی؛ هدف اصلی تشکیل دولت جعلی اسرائیل

وی در ادامه به تشریح فلسفه تشکیل دولت جعلی اسرائیل پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها برای استعمار منتظر چنین اقدامی بودند تا اینکه انگلیسی‌ها برای استقرار و تداوم حضور خود در غرب آسیا دنبال این بودند که پایگاه محکمی در منطقه داشته باشند تا تنظیمات چهار قاره را انجام دهند. موقعیت جغرافیایی مدنظرشان هم دربرگیرنده همان مؤلفه‌ها بود چرا که آفریقا آسیا، اروپا و امریکا را به هم متصل می‌کند. حکومتی که در این منطقه مستقر باشد می‌تواند از طریق این موقعیت منحصر به فردظ و آب راه‌هایی که در منطقه وجود دارد، مناسبات کلی خود در سطح منطقه را تنظیم کرده و به اهداف خود برسد.

حقیقت‌پور با بیان این مطلب که انگلیسی‌ها برای اینکه در منطقه حضور داشته باشند، افزود: بر همین اساس، دولت ساختگی و ملعونی به نام اسرائیل را ایجاد کردند تا بتوانند در پس برنامه‌ریزی‌ها و تنظیمات خود، جامعه مسلمانان و کشورهای اسلامی را تضعیف کنند.

حاج‌قاسم مقوله فلسطین را در گرو مقاومت می‌دانست نه مذاکره

این فعال سیاسی در این بخش از گفت‌وگو به تبیین نگرش حاج‌قاسم به مسئله فلسطین و آزادی قبله اول مسلمانان پرداخت و تصریح کرد: حاج‌قاسم دراین‌خصوص از نگاه میدانی و عملیاتی امام خمینی (ره) پیروی می‌کرد. امام (ره) در مبانی نظری و فکری خود موجودیتی برای اسرائیل قائل نبود و سردار سلیمانی دقیقاً همین نگرش را در میدان عملیاتی پیاده کرده و به فلسطینی‌ها و مردم غزه آموزش داد که حق گرفتنی است و باید مقاومت کرد چرا که تنها در سایه مقاومت می‌توان به هدف غایی که آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌هاست، رسید.

معاون پیشین سردار سلیمانی با تأکید بر این مطلب که حاج‌قاسم معتقد بود در مقوله فلسطین پشت میزهای مذاکره چیزی گیر ما نمی‌آید، اظهار کرد: سردار سلیمانی به همین دلیل اقدامات بی‌سابقه و پرسودی را در دستور کار قرارداد و در نهایت موفق به ایجاد یک ابرقدرت مقاومت در منطقه شد و راه را به اینها نشان دادند.

وی افزود: شهید سلیمانی، مقاومت را به ملت فلسطین یاد دارد و به عبارتی به آنها ماهیگیری آموخت. حاج‌قاسم شهید شد؛ ولی مهم این است که گروه‌های مقاومت فلسطینی این توانمندی‌ها را از یک نظامی کارکشته و بزرگوار که در صحنه حضور داشت، فراگرفتند. سردار شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان استاد و معلم کار خود را به بهترین وجه انجام داد و شاگردانش نیز این آموزه‌ها را به نحو احسن یاد گرفتند و در این مقطع حساس ادامه‌دهنده راه معلمشان هستند.

حقیقت‌پور با اشاره به اینکه وقایع پس از عملیات طوفان الاقصی به‌خوبی نشان داد که مقاومت مهم‌ترین عاملی است که باعث عزت فلسطینی‌ها شده است، بیان کرد: سردار سلیمانی آموزه‌های دفاع مقدس و فرماندهان اول خط را که باعث تولید انگیزه برای مجاهدین حق علیه باطل می‌شود و برتری روحی را به دنبال دارد را بازسازی کرده و در اختیار فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت قرار داد تا از این ظرفیت که موجب پیروی جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی شد، به بهترین نحو بهره‌برداری کنند.

 آمریکایی‌ها چاره‌ای جز هجرت از غرب آسیا ندارند

این فرمانده سپاه در ادامه گفت: حاج‌قاسم در جنگ با داعش همواره در خط مقدم بود و این نشان می‌دهد که فرماندهان ما از جنس گوشت و پوست مقاومت بوده و در عرصه جهاد، طالب شهادت هستند مثل سردار سلیمانی که از بدو ورود به جبهه‌ها در جستجوی پیوستن به هم‌رزمان شهیدش بود.

وی صداقت، صلابت و شجاعت را از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی عنوان کرد و افزود: حاج‌قاسم از محبوبیت خاصی در میان رزمندگان مقاومت برخوردار بود چرا که فرمانده بود که در میدان حضور داشت نه در اتاق عملیات جنگ. این پیش‌گامی برای حضور در میدان جنگ به‌هیچ‌وجه فراموش نخواهد شد و سربازان محور مقاومت از این آموزه‌ها تبعیت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در تشریح عاقبت ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: توسعه قدرت آمریکا وابسته به این است که بر نقاط مهم و ژئوپلیتیک جهان مسلط شود؛ اما به نظر می‌رسد باتوجه‌به قوامی که نیروهای مقاومت در منطقه پیدا کرده‌اند، آمریکایی‌ها چاره‌ای جز هجرت از غرب آسیا ندارند و باید از این منطقه فرار کنند، این هجرت توأم با فرار است، مثل همان کاری که در افغانستان کردند.

حقیقت‌پور در پایان با تأکید بر نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در تجهیز و ارتقای توانمندی نیروهای مقاومت در منطقه به‌ویژه در فلسطین اشغالی گفت: حاج‌قاسم راه را به آنها نشان داد و مجاهدان فلسطین این درس‌ها را خوب یاد گرفتند و ادامه‌دهنده سردار سلیمانی هستند تا روزی که منطقه از لوث وجود غاصبان قدس شریف آزاد کنند.

مطالعه نسخه تلفن همراه



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس