خوشه‌چینی دستاوردهای حاج‌قاسم در آمریکای لاتین

«ژنرال سلیمانی مرد بزرگی بود و خیلی‌ها از خدمات او خبر ندارند.» این توصیف سردار سلیمانی توسط رئیس جمهور ونزوئلاست سرداری که آوازه شهرت و خدماتش از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته است.

به گزارش روابط عمومی مکتب حاج قاسم به نقل از خبرگزاری مهر، سفر پنج روزه رئیس‌جمهور کشورمان به سه کشور آمریکای لاتین یعنی ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه با ۳۵ تفاهمنامه به پایان رسید. اما این سفر را نباید صرفاً با انعقاد چند قرارداد تحلیل کرد چرا که فرامتن‌های آن مهم‌تر از متن بود. آمریکای لاتین بیخ گوش رژیم آمریکا در حالی میزبان رئیس جمهور اسلامی ایران بود که ایران‌هراسی، دکترین ثابت غرب به سردستگی آمریکاست تا شاید از این گذر مانع توسعه روابط کشورمان با دیگر کشورها و ملل شود ولی آنچه در عمل شاهد هستیم روایت دیگری دارد و نشان می‌دهد رهیافت جمهوری اسلامی ایران در نوع مواجهه با پدیده‌های بین‌المللی نتیجه‌بخش بوده است.

حتماً سخن گفتن درباره این رهیافت‌ها بدون سخن گفتن از قهرمان میدان و دیپلماسی یعنی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی راه به‌جایی نخواهد برد. «قهرمان دیپلماسی» از این منظر که میدان را همواره به عنوان پشتوانه دیپلماسی در بهترین حالت خود نگه داشت تا دیپلمات‌ها از امتیازات میدان در سر میز مذاکره استفاده کنند. اگر اقدامات عمیق میدان نبود، حتماً وضعیت دیپلماسی با آنچه شاهد آن هستیم، فرق می‌کرد.

صحنه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین یکی از ساحت‌های همین «در خدمت دیپلماسی بودن میدان» است. این روزها رئیس جمهور با فراغ بال به سه کشور یاد شده سفر می‌کند و قراردادهای متعدد منعقد می‌کند. اینکه رئیس‌جمهور ونزوئلا بگوید تندیس قهرمان ملی کشورمان را در کشورش نصب می‌کند و رئیس جمهور نیکاراگونه نیز یک دقیقه سکوت به نشانه ادای احترام با مقام شهید سلیمانی می‌کند، همگی نشان می‌دهد، میدان، قبل از دیپلماسی آنجایی که لازم بوده حضور داشته و سرمایه‌گذاری کرده است و بدیهی است الان فصل برداشت محصول باشد.

اینکه رئیس جمهور ونزوئلا بگوید در هنگامه حمله سایبری آمریکا، حاج قاسم سلیمانی به ما کمک کرد، یعنی فهم درست شرایط و هنر تبدیل تهدید به فرصت؛ فرصتی برای تأمین منافع ملی کشورمان.

سردیس «سردار سلیمانی» در مقبره «سیمون بولیوار»

مادورو همچنین در نشست مشترک با رئیس جمهور ایران به حمله وحشیانه آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ونزوئلا اشاره کرد و از نقش سردار شهید سلیمانی در کشف این حمله سایبری گفت.

در بخشی از این دیدار رئیسی از سیمون بولیوار تمجید کرد و بعد هم از حاج قاسم گفت که نماد مقاومت در مقابل نظام سلطه و چپاول اموال ملت‌ها بود.

مادورو هم ضمن تأیید سخنان رئیس جمهور کشورمان در مقابل به مسئله هک زیرساخت‌های ونزوئلا توسط آمریکا پرداخت و گفت: «من همواره به یاد ژنرال سلیمانی هستم و به او ادای احترام می‌کنم. حمله وحشیانه‌ای در سال ۲۰۱۸ از آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ما کرده بودند. او به اکیپی دستور داد تا حمله سایبری را کشف کنند و کمک زیادی به ما کرد. خیلی‌ها در جریان نیستند. من هم ادای احترام می‌کنم و سردیس ایشان را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد».

یک دقیقه سکوت در ماناگوآ به احترام حاج قاسم

در جریان سفر به نیکاراگوئه، رئیس جمهور کشورمان در میدان آزادی شهر «ماناگوآ» مورد استقبال گرم همتای نیکاراگوئه قرار گرفت و جالب‌تر اینکه در این مراسم رؤسای سه قوه این کشور و صدها نفر از جوانان حضور داشتند.

در این مراسم جوانان نیکاراگوئه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را همخوانی کردند و رئیس‌جمهور نیکاراگوئه از شهید حاج قاسم سلیمانی تمجید و به احترام ایشان یک دقیقه سکوت اعلام کرد و با ادای احترام به حاج قاسم گفت: «زنده باد شهید ایران ژنرال قاسم سلیمانی زنده باد ملت ایران».

رئیس جمهور کشورمان نیز در میدان آزادی هم، استقلال خواهی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی را وجه مشترک انقلاب‌های مردم ایران و نیکاراگوئه عنوان کرد و گفت: که آمریکا می‌خواست با تحریم ملت ایران را متوقف کند، اما ما تهدیدها را تبدیل به فرصت پیشرفت کردیم.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس