سید محمد مرندی در گفت و گو با بنیاد مکتب حاج قاسم؛

رژیم اسرائیل گرفتار نگاه استراتژیک شهید راه قدس شد

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر نقش شهید سلیمانی در تبیین ناتوانی نیروهای صهیونیستی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های مقاومت و انتقال فرهنگ مقاومت به غزه از اقدامات ماندگار حاج‌قاسم است که باعث ضعف و گسست اسرائیلی‌ها شده است و آنها در برابر این مقاومت شروع ‌به نسل‌کشی کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، قریب به سه ماه است که رسانه‌های جهان بخشی از تصاویر و گزارش‌های خود را به مقاومت بی‌پایان مردم غزه در مقابل حملات وحشیانه رژیم غاصب قدس اختصاص داده‌اند، جنایاتی که حالا دیگر ۷۵ساله شده اما از نفس نیفتاده است و به اذعان مردم غزه و فرماندهان محور مقاومت آن‌قدر تداوم می‌یابد که غده سرطانی منطقه را بخشکاند. آرمانی که در ماه‌های اخیر با عملیات طوفان الاقصی جان تازه‌ای به پیکر زخمی سرزمین‌های اشغالی داد و به دولت‌های حامی صهیونیست یادآور شد که رزمندگان جبهه مقاومت هر بار با یک شگفتانه به مصاف صهیونیست‌ها می‌روند و رشادت و شهادت آنها جان تازه‌ای به درخت تنومند مقاومت می‌دهد. اما این عملیات علاوه بر نابودی هیمنه رژیم جعلی اسرائیل سیلی سخت دیگری به آنها زد چرا که سران صهیونیستی و حامیان آمریکایی آن خیال می‌کردند با به‌شهادت‌رساندن سردار سلیمانی می‌توانند اثرات پربرکت این فرمانده بین‌المللی مقاومت را کم کرده و نتایج تدابیر این نام‌آور عرصه نبرد را خاموش کنند؛ اما گذر زمان نشان داد که محاسباتشان غلط بوده و به گفته رهبر معظم انقلاب «شهید سلیمانی از سردار سلیمانی خطرناک‌تر است».

هر چه جلوتر می‌رویم ردپای سردار سلیمانی را بیشتر از قبل در پیروزی‌های جبهه مقاومت می‌بینیم چرا که عملیات پیروزمندانه جهادگران مرهون تلاش‌های حاج‌قاسم در آموزش گروه‌های مقاومت، سازماندهی عملیات آنها، انتقال دانش نظامی و ساخت اسلحه با وسایل موجود است. سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی قدس شریف را نماد وحدت می‌دانست و بر حمایت از مردم ستمدیده فلسطین تأکید می‌کرد. فرمانده پیشین نیروی قدس چهره ممتازی بود که در بیش از دو دهه از عمر مبارزاتی و انقلابی خود را صرف ارتقای توان جبهه مقاومت و الگودهی به جوانان امت اسلامی برای رهایی از یوغ استکباری صهیونیست‌ها و احقاق حقوق ملت ستمدیده فلسطین کرد تا جایی که اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و هم‌رزمانش در تهران عنوان کرد: «فرمانده شهید سلیمانی همۀ زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌کنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است.» با سید محمد مرندی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت‌وگویی کردیم تا ابعاد بین‌المللی سردار قاسم سلیمانی را بررسی کنیم از شما دعوت می‌کنیم مشروح این مصاحبه را در ادامه ببینید.

سید محمد مرندی با بیان اینکه من از نزدیکان سردار سلیمانی نبودم، گفت: اما ایشان شهرت به این داشتند که شجاع بودند و این امر دلیل متقنی برای رشادت‌های ایشان در میدان‌های نبرد از لبتان و غزه گرفته تا عراق و روسیه.

وی افزود: ولی دلیل مهم‌تر این بود که نیروها وقتی می‌بینند که فرمانده در کنار آنها قرار می‌گیرد با اعتمادبه‌نفس و شجاعت بیشتری حرکت می‌کنند. زمانی که نیروها اعتماد کاملی به فرمانده خودشان دارند و می‌بینند که وی از نظر فکری و نظامی به مسیری که می‌رود، اعتقاد دارد با توانمندی بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب که حضور سردار قاسم سلیمانی در خطوط مقدم  باهدف کمک به نیروها و تقویت روحیه آنها صورت می‌گرفت، تصریح کرد: این نوع مدیریت نقطه عطفی برای این سردار شهید بود ممکن است خیلی از فرماندهان نظامی به این فهم برسند؛ اما شجاعت این کار را ندارند؛ ولی سردار سلیمانی به‌خاطر ایمان، اعتقاد و شجاعتی که داشت، در مقطع جنگ تحمیلی و بعد از آن در عراق و سوریه قدرتمندانه در کنار رزمنده‌ها قرار گیرد.

رژیم جعلی اسرائیل برای آمریکا خسارت محض است

مرندی در خصوص علل حمایت ایالات متحده از رژیم غاصب قدس اظهار کرد: به نظر من اسرائیل دیگر کارکردی برای آمریکا ندارد. شاید وجود این رژیم جعلی در جنگ سرد قدری آمریکا منفعت داشت؛ ولی بعد از آن بیشتر زیان‌ده بوده و در حال حاضر وجود این رژیم برای آمریکا خسارت محض است؛ زیرا جنایاتی که این رژیم انجام می‌دهد با حمایت مستقیم آمریکا و همین مسئله باعث بدنامی آمریکا در ایالات متحده شده است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل در ادامه گفت: بخشی از جامعه غرب ازنظر نژادی صهیونیست هستند و این طیف از صهیونیست‌های یهودی و مسیحی بسیار مؤثر و بانفوذ و به‌شدت حامی این رژیم هستند ولیکن گذر زمان و رصد اتفاقات نشانگر این است که حامیان رژیم جعلی اسرائیل آسیب جدی به حکومت‌های غربی می‌زنند؛ زیرا کشورهای جنوبی و غیرغربی، غرب و آمریکا را شریک این جنایات می‌دانند و مطمئناً اروپا نیز از وجود این رژیم زیان می‌بیند.

مرندی با اشاره به نقش بی‌بدیل سردار قاسم سلیمانی در قدرت بخشی به محور مقاومت افزود: تیزبینی و نگاه استراتژیک ایشان که از سوی فلسطینی‌ها شهید راه قدس نام‌گرفته‌اند، به‌قدری قوی بود که صهیونیست‌ها الان که چند سال از شهادت حاج‌قاسم گذشته است، این‌چنین گرفتار شده‌اند. کاملاً روشن است امکاناتی که در غزه به وجود آمده طی یکی دو روز نبوده است و سال‌های زیادی برای آن زحمت کشیده‌اند تا این تونل‌ها و این توانمندی عظیم نظامی به وجود بیاید.

مقاومت و توانمندی حماس نتیجه زحمات سردار سلیمانی است

وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم عادی شاهد هستیم این رژیم هنوز در برابر حماس و مقاومت ناتوان و شکست‌خورده است، تصریح کرد: این مقاومت و توانمندی در محور مقاومت به‌ویژه در گروه جهادی حماس که زمینه مقاومت سه‌ماهه آنها در مقابل جنایت‌های صهیونیست‌ها را فراهم کرده، به دلیل به‌خاطر زحمات سردار سلیمانی و دیگر فرماندهان ازخودگذشته حوزه مقاومت است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر نقش شهید سلیمانی در شکست داعش در منطقه اظهار کرد: مجاهدت و هنر این مرد بزرگ باعث پیروزی ایران در مقابل همه قدرت‌ها شد و اقتدار کنونی کشورمان در منطقه مرهون وجود تفکر شهید سلیمانی‌هاست و دشمنان انقلاب و نظام هرگز نمی‌توانند به کشورمان نفوذ کنند.

وی با اشاره به شخصیت بارز شهید سلیمانی گفت: حاج‌قاسم فقط مرد فاتح میدان نبرد نبود و یک سیاست‌مدار برجسته بود و محبوبیت و جذابیت فوق‌العاده‌اش منجر به آن تشییع باشکوه و بی‌نظیر شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: یکی دیگر از نکات مهم در تبیین چهره فرمانده بین‌المللی مقاومت این است که وی توانست هزاران نفر را در جبهه‌های جنگ مدیریت کند این فرد بعداً به‌عنوان فرمانده نیروی قدس توانست افراد مختلف، با زبان‌ها، فرهنگ‌های گوناگون و فرق متفاوت را  کنار هم قرار دهد و طوری رفتار کند که همه آنها ایشان را قبول داشته باشند و به وی علاقه‌مند شوند و به‌تبع آن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران اعتماد کنند.

مرندی ادامه داد: بعد شهادت سردار سلیمانی نیز با بدرقه باشکوهش عشق خود را به ایشان نشان دادند و این اتفاق بزرگی است. ‌ اینکه یک سردار ایرانی چطور توانست هزاران بسیجی و نیروی داوطلب را مدیریت کرده و آنها در جبهه‌های مختلف محور مقاومت به سربازی جان بر کار گیرد، جای بررسی دارد.

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تشریح اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در ۷ اکتبر که درگیری‌ها و جنگ شروع شد و بعد از آن در نبرد غزه شکست عظیم و مفتضحانه‌ای خوردند و این ناتوانی در مقابل رزمندگان فلسطینی در سراسر جبهه‌ها محرز و مشخص است.

اسرائیل به جهانیان نشان داد که نامشروع است

وی در تبیین ناتوانی نیروهای صهیونیستی در ورود به شهر اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های مقاومت و انتقال فرهنگ مقاومت به غزه از اقدامات ماندگار حاج‌قاسم است که باعث ضعف و گسست اسرائیلی‌ها شده است و آنها در برابر این مقاومت شروع ‌به نسل‌کشی کردند. به نظر من این نسل‌کشی مهم‌تر از پیروزی‌های میدان جنگ است؛ چون چهره واقعی رژیم جعلی اسرائیل در جهانیان آشکار کرده و زمینه رسوایی بیشتر اسرائیل و حامی آن شده است و افکار عمومی با جنس واقعی صهیونیست‌های سفاک آشنا شدند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اسرائیل نشان داد که چرا ما به آن نامشروع می‌گوییم، افزود: برای همه مردم جهان ثابت شد که این رژیم نامشروع و جنایت‌کار است و مدافعان آن آدم‌های ناباب و فاسدی هستند. آنها نیز روسیاه شدند؛ یعنی این شکست فقط مختص اسرائیل نیست؛ بلکه یک شکست تمام‌عیار برای کل غرب است؛ چون ملت‌های آزاده جهان، فجایع و نسل‌کشی که امروزه در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسیده است را به‌حساب غرب می‌گذارند. چون همگان به این مسئله واقف هستند که صهیونیست‌ها با حمایت ایالات متحده و چراغ‌سبز اروپا مشغول این جنایت‌ها هستند و اسرائیل بدون این عوامل نمی‌تواند این حجم از جنایت را انجام دهد.

وی در پایان با تأکید بر این مطلب که شرایط آمریکا در آینده در غرب آسیا سخت‌تر خواهد شد، تصریح کرد: محبوبیت و نفوذ سردار سلیمانی از ایمان، تقوا، سواد و فروتنی ایشان نشأت می‌گرفت و مجموعه این ویژگی‌ها در کنار آن رشادت مثال‌زدنی و تجربیات ناب باعث شد که حاج‌قاسم خاری در چشم دشمن باشد و آمریکا ایشان را در یک اقدام تروریستی به شهادت برسانند.

مطالعه نسخه تلفن همراه



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس