لبنانی‌ها سراپا خریدار حاج‌قاسم‌اند

لبنانی‌های مذهبی و غیرمذهبی، سیدحسن نصرالله و آیت‌الله خامنه‌ای را خیلی دوست دارند اما حاج‌قاسم را طور دیگری دوست دارند و قهرمان فرزندانشان محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم به نقل از خبرگزاری مهر، هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان روز پنجشنبه ۲۰ مهر کار خود را در مرکز نمایشگاهی شهر بیروت آغاز کرد و تا یکشنبه ۳۰ مهر برپاست. در این‌رویداد ۱۵۵ ناشر از ۲۱ کشور حضور دارند که ایران هم یکی از آن‌هاست.

کتاب‌های ناشران ایرانی هم در غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه لبنان عرضه شده‌اند که کتابفروش‌های غرفه از برخی از آن‌ها به‌عنوان آثار شاخص نام می‌برند. آن‌ها می‌گویند لبنانی‌ها علاقه عجیبی به کتاب‌های رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای دارند و به اسم و نامشان دنبالشان می‌آیند؛ یکی از آن‌ها کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» است که مجموعه‌ای از سخنان رهبر انقلاب را درباره زندگی سیاسی ائمه اطهار شامل می‌شود. کتاب دیگر، «رساله الصلاه و الصوم» است که تعدادی از استفتائات از آیت‌الله خامنه‌ای را شامل می‌شود. اتفاق دیگری که باعث تعجب و خوشحالی فروشندگان غرفه ایران شده، این است که کتاب‌های تخصصی رهبر انقلاب نیز مانند نوشته‌های ایشان درباره حج یا مسائل دینی نیز توسط مخاطبان لبنانی خریداری می‌شوند و دایره خرید آن‌ها از کتاب‌های رهبری، منحصر به آثار عمومی‌تر نیست.

مهم‌ترین نکته‌ای که فروشندگان کتاب در غرفه ایرانِ نمایشگاه لبنان به آن اشاره می‌کنند، عشق بی‌حد لبنانی‌ها به حاج‌قاسم سلیمانی است. آن‌ها می‌گویند از روزی که نمایشگاه برپا شده، نسخه‌های زیادی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» شامل خاطرات خودنوشت حاج‌قاسم به فروش رفته و حتی مخاطبانی که دنبال این‌کتاب نیامده‌اند، با دیدنش در قفسه‌ها و اطلاع از این‌که این‌کتاب خاطرات حاج‌قاسم را شامل می‌شود، اقدام به خرید آن می‌کنند. کتاب‌هایی مثل «سبکبالان» و «وصف یاران» نیز هستند که عکس حاج‌قاسم روی جلدشان جلب توجه می‌کند. و مخاطبان را به سمت آن‌ها می‌کشاند. یکی از آثار حوزه کودک هم که در غرفه ایران عرضه می‌شود، «الحاج‌قاسم و طیران اللوحات» اثر رحیم مخدومی است که انتشارات کتاب جمکران آن را چاپ کرده است.

به‌جز کتاب‌های مربوط به حاج‌قاسم، عکس‌ها و تصاویر او نیز به‌وفور در غرفه ایران به فروش می‌روند. مسئولان غرفه می‌گویند خیلی از لبنانی‌ها از زمان شروع نمایشگاه، عکس‌های حاج‌قاسم را خریده‌اند و رفتار و صحبت‌کردنشان از حاج‌قاسم نشان می‌دهد عشق عجیبی به او دارند. تعداد زیادی از دانشجویان لبنانی که از هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان بازدید کرده‌اند، تصاویر حاج‌قاسم سلیمانی را خریده و مانند دانش‌آموزانی که با مسئولان مدرسه خود به نمایشگاه می‌آیند، این‌تصاویر را برای خود یا هدیه به دوستانشان تهیه می‌کنند.

کتابفروشان ایرانی غرفه کشورمان در نمایشگاه لبنان می‌گویند عشق مخاطبانی که طی این‌روزها از نمایشگاه بازدید کرده‌اند، نسبت به حاج‌قاسم عجیب و قابل توجه است. آن‌ها در این‌چند روز متوجه شده‌اند لبنانی‌های مذهبی، غیرمذهبی، سیدحسن نصرالله و آیت‌الله خامنه‌ای را خیلی دوست دارند اما حاج‌قاسم را طور دیگری دوست دارند. او قهرمان کودکان آن‌هاست. نکته جالب در همین‌زمینه، تندیس‌های حاج‌قاسم است که در نقاط مختلف جاده‌های شهری و بین‌شهری لبنان نصب شده و یکی از نقاط مهم آن، در جاده‌های منطقه ناقوره نزدیک مرز فلسطین اشغالی است.

قرآن‌های نفیس چاپ ایران هم که با هنرهای خوشنویسی، تذهیب و … تزئین شده‌اند، از دیگر کتاب‌هایی هستند که در غرفه ایران در هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان با استقبال روبرو می‌شوند.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس