هفته دفاع مقدس و جای خالی سرداری که تا ابد از یاد نمی‌رود

هفته دفاع مقدس در حالی آغاز شد که چهارمین سالی است، از حضور پر ابهت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی محرومیم. همان سرداری که نامش رعشه بر تن دشمنان ایران و اسلام می‌انداخت. همان سرداری که هیچ‌گاه داغش از یاد نمی‌رود و سرد نمی‌شود. همان سرداری که یاور محرومان بود و کابوس ظالمان. او که به معنای واقعی کلمه سردار بود و برای همه مسلمانان و ایرانیان پناه و پدر.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم به نقل از برنا، در رژه‌ای که با شکوه خاصی در سراسر کشور برگزار می‌شد چقدر جای خالی‌اش در قابی که در تهران و در جوار مرقد حضرت امام خمینی از فرماندهان نظامی کشور ثبت شده بود، خالی به نظر رسید.

او همانند کوهی استوار می‌ایستاد. حضورش اگرچه بدون هیاهو و تشریفات بود اما چنان دل آدمی را آرام می‌کرد که گویی همه چیز در امن و امان است. جای خالی سردار سلیمانی هیچگاه پر نمی‌شود خصوصا برای ما کرمانی‌ها. سردار سلیمانی برای کرمانی‌ها، فرمانروای قلب‌ها و سردار دل‌ها بود.

دفاع مقدس با نام این سردار پرافتخار کرمانیِ ایران زمین گره خورده است و نام و یادش همیشه در میان خاطرات شیرین آن ایامِ خاص، زنده و جاوید است و سلحشوری‌هایش در آن روزهای سخت تا همیشه نقل محافل.

این مرد تاریخ‌ساز چنان با عظمت ظاهر شد که پیر فرزانه عالم، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این چنین در مورد او سخن می‌گوید: «شهید سلیمانی قهرمان ملّت ایران است، به خاطر اینکه ملّت ایران داشته‌های فرهنگی، معنوی، انقلابی و ارزش‌های خودش را در او متبلور و مجسّم دید.»

مقام معظم رهبری چندین بار در مورد این سردار بلند مرتبه سخنانی صحیح و جملاتی پربار ایراد فرموده‌اند اما این یک جمله، عجیب به حق است و دلیل محبوبیت این شخصیتِ مهم را افشا می‌کند.

عابد، صادق، قاطع و … مجموعه صفاتی است که مورد پسند ایرانیان است که سردار سلیمانی جمعا داشت. ضمن این که قاسم هم بود‌.

«قهرمان ملت ایران» یک مجاهدی خستگی‌ناپذیر به شمار می‌رفت که ۴۰ سال پوتین از پا درنیاورد و شهادتش هم، جریان‌ساز و موثر بود. تاریخ، مراسماتی که برای تشییع پیکر عزیز او برگزار شد را قطعا از یاد نخواهد برد.

در هفته دفاع مقدس یاد و اسم این شهید والامقام همواره جاری و ساری است و دل را از نبودنش می‌رنجاند اما همین که پیکر او در سینه کوه‌های کرمان است، این دل رنجور را آرام می‌کند و مسکنی می‌شود برای دلتنگی‌های گاه و بیگاهِ ناشی از غیبتش که کمرشکن است.

مقام معظم رهبری جمله بی‌مثال دیگری را در مورد این سردارِ جبهه مقاومت و این انسان آزاده ایراد فرموده‌اند که با هربار خواندنش، به فکر فرو می‌روم که بشر دوپا تا چه اندازه می‌تواند در معنویت پیش رود و به این درجه برتر دست یابد. این جمله چنین است: «شخصیّت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش می‌شود شخصیّتی مثل شهید سلیمانی که حتّی دشمنانش او را تحسین می‌کنند!»

بار معنایی این جمله آن چنان سنگین است که داغ آن عزیزِ شهید را تازه نگه می‌دارد. روزگار می‌گذرد؛ هفته دفاع مقدس دیگری سپری می‌شود؛ رژه دیگری برگزار و روز دیگری به پایان می‌رسد اما ستاره درخشان قاسم هیچ‌گاه در آسمانِ وارستگی خاموش نمی‌شود. ستاره‌ای درخشان که عده‌ای پلیدِ پست گمان بردند می‌توانند از گیتی، او را کنار زنند اما نفهمیدند که این ستاره، هرچه پرنور تر شود. با این جمله از ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نوشته را به پایان می‌برم که دو هفته پس از شهادت سردار فرمودند:   «این شهادت بزرگ، یکی از آیات قدرت الهی است.»

عرفان امیرخسروی



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس