کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» ۱۲۰ بار تجدید چاپ شد | جذابیت شخصیت راوی؛ دلیل اصلی پرفروش شدن کتاب

نسل امروز ما نیازمند شناختن قهرمانان خود و دانستن دربارهٔ زندگی آن‌هاست. نسل جوان و نوجوان، با کاوش در زندگی قهرمانان عصر خود، به دنبال یافتن تصویر هویت و آیندهٔ خودش است. پس طبیعی است که زندگی‌نامه یا یادداشت‌های خودنگاشت یکی از شجاع‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های عصر حاضر، برای مخاطبان مخلتف جذاب و خواندنی باشد.

فروش بالای کتاب و رسیدن آن به چاپ‌های بعدی و بیشتر، نکته‌ای است که اقبال مخاطب را به کتاب نشان می‌دهد و هر نویسنده و ناشری این نشانه را به فال نیک می‌گیرد. رسیدن کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» به چاپ صد و بیستم برای هر کسی که عشق حاج‌قاسم را در دل دارد، موضوعی خوشحال‌کننده و امیدبخش است.
در این باره با «محمد حمزه‌زاده» نویسنده و مدیرعامل سابق بنیاد ملی کتاب گفت‌وگو کردیم. او دربارهٔ تجدید چاپ‌های بعدی کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» می‌گوید: «تعداد نوبت‌های چاپ یک کتاب، در همه ‌جای دنیا یکی از نشانهٔ محبوبیت آن کتاب است. این که کتاب حاضر به بیش از صد و بیست نوبت چاپ رسیده، خبر از محبوبیت آن می‌دهد. جذابیت‌های محتوایی، ترویج روشمند و ایجاد دسترسی عمومی برای یک کتاب، از عواملی هستند که به پرفروش شدن آن کمک می‌کنند.».
حمزه‌زاده با تأکید بر اهمیت نقش قهرمانان در عصر حاضر و لزوم معرفی آنان به نسل جوان و نوجوان می‌افزاید: «در این مورد خاص به‌ نظر من، جذابیت شخصیت راوی کتاب، سهمی فراتر از دلایل دیگر دارد. نسل امروز ما نیازمند شناختن قهرمانان خود و دانستن دربارهٔ زندگی آن‌هاست. نسل جوان و نوجوان، با کاوش در زندگی قهرمانان عصر خود، به دنبال یافتن تصویر هویت و آیندهٔ خودش است. پس طبیعی است که زندگی‌نامه یا یادداشت‌های خودنگاشت یکی از شجاع‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های عصر حاضر، برای مخاطبان مخلتف جذاب و خواندنی باشد.».
او همچنین خلاصگی و لحن ساده و بی‌غل و غش زندگی‌نامه را از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب دانست و گفت «همین سادگی سبب جذاب‌تر شدن کتاب شده است.».
حمزه‌زاده دربارهٔ فضای کلی کتاب و نشر در مورد حاج‌قاسم گفت: «شخصیت‌ها و وقایع بزرگ اجتماعی، به‌مانند کوهی سترگ و عظیم‌اند که هر چه به آن‌ها نزدیک‌تر باشید، متوجه ابعاد و عظمت آن‌ها نمی‌شوید و به قول عکاس‌ها، در قاب تصویر شما جا نمی‌شوند. گذشت زمان و فرو نشستن غبار خرده‌اطلاعات، برای واضح‌تر شدن ابعاد وقایع بزرگ و شخصیت‌های برتر لازم است. برای تصویرگری ادبی و هنری در مورد شخصیتی مانند شهید بزرگوار و سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی نیز ظرف زمانی یک سال و دو سال کافی نیست. به همین سبب، شخصاً انتظار ندارم در مدت کوتاه شاهد تولید و انتشار کتاب‌هایی باشیم که قامت بلند حاج قاسم را در حد قابل قبول توصیف و تبیین کنند؛ زمان و صبر لازم است و می‌دانم که ادبیات انقلاب اسلامی و نشر ایران، این بدهی بزرگ به شخصیت شهید سلیمانی و به مخاطبان جهانی او را در وقت مناسب پرداخت خواهد کرد.».



دیدگاهی ثبت نشده است