در نخستین نشست خبری کنگره ملی شعر «شهید القدس» بیان شد:

کنگره شعر شهید القدس آینه‌دار جریان مقاومت / جامعه امروز نیازمند بازتاب اسطوره‌هایی همچون شهید سلیمانی است

نخستین نشست خبری کنگره ملی شعر «شهیدالقدس» به میزبانی بنیاد مکتب حاج قاسم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مکتب حاج قاسم، نخستین نشست خبری کنگره ملی شعر «شهید القدس» ظهر امروز با حضور «محمدکاظم کاظمی» دبیر علمی کنگره و اعضای هیئت‌داوران متشکل از «مرتضی امیری اسفندقه»، «محمدمهدی سیار»، «علی محمد مؤدب» و «حسین مؤدب» دبیر اجرایی کنگره به میزبانی بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی برگزار شد.

دبیر علمی کنگره در ابتدای این نشست، از جریان شعر دفاع مقدس به عنوان جریانی در ادبیات پارسی نام برد که بعد از دوران جنگ به وجود آمد و این دفاع هشت‌ساله که بر مبنای دادخواهی و اسلامیت بود، ادبیات پایداری را به عنوان حوزه‌ای متفاوت از سایر حوزه‌های شعر پدید آورد.

به گفته «محمدکاظم کاظمی» این جریان شعر بعد از جنگ می‌توانست خاموش شود، اما شاهد بودیم که در بستر حوزه شعر اعتراض نسبت به بی‌عدالتی‌ها ادامه یافت و شاعرانی همچون «علیرضا قزوه» و علی محمد مؤدب پیشگام این جریان شعری هستند.

وی تولید آثار ادبی پیرامون شهدای مدافع حرم را فصل دیگری از ادبیات پایداری خواند و ادامه داد: در دوران کنونی پرچم شعر پایداری به‌واسطه مقاومت جهانی اسلام بلند شده است.

کاظمی جریان شعر فلسطین و حمایت شاعرانه از مقاومت فلسطین را جریانی ریشه‌دار دانست که از ابتدای انقلاب وجود داشته و اگرچه این جریان به مانند خود. مقاومت، فراز و فرود داشته اما هیچ‌گاه خاموش نشده است.

این شاعر آئینی از سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» به عنوان نقطه پیوند شعر حماسی و جریان شعر مقاومت نام برد و تأکید کرد: برگزاری کنگره‌هایی مثل شهید القدس، بازتاب‌دهنده جریان شعر مقاومت است.

حوادث فلسطین ساعات قدر بشریت است

در بخش دیگری از این نشست، «محمدمهدی سیار» به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: عواطف و عقلانیت ملت ایران از همان نخستین روزهای عملیات «طوفان الاقصی» معطوف مسئله فلسطین شد و برگزاری رویدادهای ادبی همچون جشنواره شعر شهید القدس می‌تواند نمایانگر بخشی از این عواطف باشد.

وی از حوادث این روزهای غزه و فلسطین به عنوان دقایق و ساعات قدر بشریت نام برد و تأکید کرد: شاعران در این اوضاع کار دشواری پیش رو دارند و باید زبان تاریخ شوند، ببینند و بگویند تا نتوان تاریخ را تحریف کرد.

سیار رویداد شهید القدس را متفاوت از سایر رویدادهای ادبی دانست چرا که موضوع آن، موضوع امروز و آینده و موضوع زنده و کشنده‌ای است.

وی از شخصیتی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان شخصیتی یاد کرد که حتی در شرایط سخت نبرد نیز شعر بر زبان داشت و همین شاعرانگی او را به این درجه از محبوبیت رسانده است.

عضو هیئت‌داوران کنگره شعر شهید القدس اشاره‌ای نیز به آثار ادبی با موضوع فلسطین داشت و افزود: طی این چند ماه شعرهای خوبی سروده شده ست اما به دلیل سنگینی موضع، هنوز حق مطلب ادا نشده و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی به دیگر آثار هنری ادبی با زیربنای شعر همچون سرود و نوحه برسیم.

فلسطین؛ موضوعی که همه شاعران نسبت به آن کوتاهی نکرده‌اند

«مرتضی امیری اسفندقه» از دیگر میهمانان این نشست بود که به عنوان یکی دیگر از اعضای هیئت‌داوران کنگره شعر شهید القدس پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه در نخستین نشست خبری این رویداد ادبی بود.

وی در سخنان کوتاهی از مقاومت فلسطین به عنوان موضوعی نام برد که فارغ از جناح و ذائقه شعری پیرامون آن قلم زده‌اند

به گفته اسفندقه حتی ادبیان ادبیات عرب نیز با وجود تفاوت حوزه شعرشان، در خصوص مسئله فلسطین کوتاهی نکردند.

عضو هیئت‌داوران کنگره شعر شهید القدس ابراز امیدواری کرد با برگزاری این کنگره و خلق آثار شاعران، یک مجموعه شعر ارزشمند درباره فلسطین و قدس عزیز داشته باشیم.

کنگره شعر شهید القدس آینه‌دار جریان مقاومت
سخنان «علی‌محمد مؤدب» شاعر و نویسنده معاصر بخش دیگری از نشست خبری ظهر امروز را به خود اختصاص داد.

وی یاد شهید سلیمانی و گره خوردن آن با مسئله فلسطین را اتفاق مبارکی دانست و اظهار داشت: برگزاری کنگره ملی شعر شهید القدس اتفاق مبارک دیگری است که جریان بالنده شعر مقاومت را آینه‌داری می‌کند.

مؤدب از شهید سلیمانی به عنوان مرد نبردهای بزرگ چند دهه اخیر ایران نام برد که در تمامی صحنه‌های خوف و خطر حضور داشته و توجه به شخصیت این شهید برای وضعیت فرهنگی امروز جامعه ما یک نیاز و ضرورت است.

این شاعر معاصر با بیان اینکه علیرغم ناکامی نظامی آمریکا اما صنایع فرهنگی آن‌ها و حامیانشان همچنان جدی هستند، اظهار داشت: ما امروز در حوزه فرهنگ و اندیشه خرمشهرهای بسیاری داریم که باید فتح شوند و بدون شک توجه به شهدا کلید این فتح است و جادوهای تولیدات فرهنگی آمریکا و مشابه هانش را بی اثر گرداند.

مؤدب با اشاره به این سخن شهید سلیمانی که «عصاره جنگ چیزی جز محبت نبود» اظهار داشت: به این حد از لطافت رسیدن مردان صحنه‌های سخت نبرد، بسیار شگفت‌انگیز است و حاج قاسم در عین کوتاه نیامدن از حفظ مرزها روز به روز لطیف‌تر شد و این همان چیزی است که نیاز جامعه امروز ما در مقابله با امریکاهای درونمان است.

عضو هیئت‌داوران کنگره شعر شهید القدس در پایان سخنانش تأکید کرد: حاج قاسم شهید شعر است، شعر در تمام سخنرانی‌های شهید سلیمانی همراه او بود و جای دریغ که شعر هنوز در ساختار فرهنگی کشور جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است.

سخنان «حجت‌الاسلام حسین مؤدب» دبیر اجرایی جشنواره پایان‌بخش نشست خبری امروز بود.

وی مقاومت فلسطین و پر کردن دست فلسطینی‌ها را ثمره تلاش و مجاهدت شهید سلیمانی دانست و تاکیدکرد: جامعه امروز را نیازمند بازتاب اسطوره‌هایی همچون شهید سلیمانی است.

دبیر اجرایی جشنواره همچنین از برگزاری شب شعر قدس همزمان با جمعه پایانی ماه مبارک رمضان و ایام روز قدس خبر داد.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس