در سومین جلسه دادگاه حقوقی رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی تأکید شد:

حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی، سندی محکم بر ضرر معنوی مردم از فقدان این شهید است

ریاست سومین دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی، با استناد به مفاد قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، بر صلاحیت دادگاه حقوقی تهران در رسیدگی به این پرونده تأکید و خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات خواهان، حاج قاسم با دعوت رسمی دولت عراق وارد این کشور شده و در این صورت مسلم است تعرض به شخص، تعرض به حاکمیت تلقی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» صبح امروز به ریاست قاضی «حسین زاده» در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی (بین‌الملل) دادگستری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دادرسی، ریاست دادگاه با استناد به مفاد قانونی پنج‌گانه ازجمله اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مسلم بودن حقانیت افراد در دادخواهی، وصول ۱۱۴ کلاسه پرونده حقوقی و بیش از سه هزار خواهان از استان‌های مختلف کشور را مبنای تشکیل این جلسه و دادگاهی ویژه پیگیری پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانست.

به گفته قاضی «حسین زاده» بر اساس قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريكا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز اصل ‏22 قانون اساسی دال بر مصونیت حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض، این دادگاه صلاحیت و اجازه پیگیری حقوق ‏اتباع ایرانی و به طور خاص پیگیری پرونده شهادت شهید سلیمانی را دارد.

وی در ادامه با دعوت از وکلای خواهان جهت ارائه طرح دعوی در دادگاه اظهار داشت: علیرغم عدم حضور خوانده، شاهد حضور صدها تن از خواهان پیگیری پرونده و وکلای آن‌ها در این دادگاه هستیم.

در ادامه «حجت‌الاسلام احمد بهارلو» که به وکالت از گروه‌های مردمی استان قم در دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی حاضر شده بود، به عنوان نخستین حقوقدان در جایگاه قرار گرفت و به ارائه طرح دعوی علیه دولت آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت و تمام دستگاه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی نقش داشتند پرداخت.

وی در سخنان خود به اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشر آمریکا علیه ملت‌های جهان به‌ویژه ملت ایران در طول تاریخ اشاره و تأکید کرد: اقداماتی همچون طراحی و اجرای کشتار دانشجویان دانشگاه تهران در سال 1332، طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد، به رسمیت شناختن رژیم جعلی اسرائیل و صدها اقدام از این دست، پرونده سیاه ایالات‌متحده امریکا در نقض بسیاری از قوانین حقوق بشری را قطورتر کرده و اقدام تروریستی در به شهادت رساندن فرمانده بین‌المللی جبهه مقاومت در جهان غیرانسانی‌ترین این اقدامات است.

حجت‌الاسلام بهارلو در ادامه افزود: بر اساس مستندات موجود حضور فرمانده سپاه قدس ایران در کشور عراق با درخواست و دعوت رسمی کشور میزبان صورت گرفت و همین امر مصونیت بین‌المللی شهید سلیمانی را به همراه داشت و این جای سؤال است که چگونه ممکن است دولت امریکا با وجود این مصونیت بین‌المللی اجازه اجرای نقشه ترور سپهبد سلیمانی را صادر کند؟

وکیل شکات استان قم در خاتمه سخنان خود خطاب به ریاست دادگاه ابراز داشت: با توجه به مستندات ارائه شده و با توجه به هزاران انسان بی‌گناهی که با جنایات آمریکا در منطقه به شهادت رسیده‌اند، خواستار محکومیت دولت ایالات‌متحده، شخص رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه وقت آمریکا و همه عوامل دخیل در شهادت حاج قاسم سلیمانی هستیم.

ریاست دادگاه پس از طرح دعوی اولین وکیل خواهان، با اشاره به مسئله حضور شهید سلیمانی در کشور عراق که بر اساس دعوت رسمی و در چارچوب قوانین بین‌المللی صورت گرفت، اظهار داشت: با توجه به مستندات ارائه شده توسط خواهان برای دادگاه احراز شده است که حاج قاسم با دعوت رسمی دولت عراق وارد این کشور شده و مسلم است اگر فرمانده رسمی نظامی با دعوت رسمی وارد یک کشور شود، تعرض به شخص، تعرض به حاکمیت تلقی می‌شود و بر این اساس تعرض به حاکمیت ایران توسط دولت ایالات‌متحده آمریکا برای دادگاه محرز است.

موضوع خسارات روحی و روانی ناشی از ترور فرمانده سپاه قدس ایران موضوعی بود که «حمید مجتهدی» در دادخواست تقدیمی خود به سومین دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت شهید سلیمانی مطرح کرد.

وی صدور نامه دیپلماتیک توسط کشور عراق در دعوت از شهید سلیمانی را مستندی بر حضور قانونی و رسمی فرمانده شهید به دعوت کشور میزبان دانست و خواهان رسیدگی به این موضوع توسط دادگاه حقوقی تهران شد.

پس از خاتمه سخنان دومین حقوقدان حاضر در دادگاه، قاضی حسین زاده توجه حاضران در جلسه را به اقرار دولت آمریکا در ارتکاب این جنایت جلب و خاطرنشان کرد: نکته جالب در مورد پرونده حاج قاسم؛ اقرار صریح رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همدستانش در طراحی و اجرای عملیات ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. علیرغم انکار همیشگی آمریکایی‌ها در نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات غیرانسانی اما این بار شخص دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه وقت دولت آمریکا به‌صراحت به این اقدام تروریستی خود اعتراف کردند.

در ادامه سخنرانی وکلا و حقوقدانان حاضر در سومین دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت شهید سلیمانی، «محمود حسنوند» که به نمایندگی از مطالبه گران استان لرستان جهت پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی از استان لرستان در دادگاه حاضرشده بود، در سخنانی هوشمندی فرمانده جبهه مقاومت در خنثی نمودن نقشه آمریکا و صهیونیسم جهت طراحی طرح خاورمیانه بزرگ را عامل اصلی کینه‌ورزی و در نهایت ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا دانست و تصریح کرد: این واقعه صدمات روحی و روانی بسیاری به مردم ایران وارد کرده و آنچه عیان است ارادت ورزی عموم ملت ایران به این شخصیت است که بروز و ظهور آن را در مراسم تاریخی تشییع سردار سلیمانی و بعد از آن در بزرگداشت این شهید می‌توان دید.

بخش پایانی این جلسه دادخواهی به سخنان ریاست دادگاه اختصاص یافت. قاضی حسین زاده حضور میلیونی مردم ایران در تشییع پیکر سردار سلیمانی را سندی محکم بر ضرر معنوی مردم از فقدان این شهید دانست.

پس از سخنان ریاست دادگاه، تنی چند از حاضران در این جلسه دادخواهی ضمن عرض ارادت به فرمانده شهید، خواستار تسریع اقدام حقوقی دادگاه حقوقی تهران، دولت ایران ، وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مسئول جهت پیگیری رسمی پرونده ترور شهید سلیمانی در مجامع بین‌المللی تا رسیدن به احقاق حق ملت ایران شدند.

لازم به ذکر است سومین دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت شهید قاسم سلیمانی با حضور وکلا و حقوقدانان، طلاب حوزه‌های علمیه، نمایندگان سمن‌های مردمی، نمایندگان کانون نخبگان حقوقدان، نماینده قرارگاه جهاد حقوقی سپاه پاسداران، جامعه بسیج زنان، خانواده شهدای مدافع حرم و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

 

 

 



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس