نگاه حاج قاسم به ملت ایران، «پدرانه» بود/ او در زمان حیاتش محبوب‌ترین شخصیت سیاسی ایران بود و این محبوبیت پس از شهادتش چند برابر شد

پژوهشگرجامعه شناس گفت: حاج قاسم کسی بود که در مقیاس جهانی می‌جنگید، در مقیاس جهانی حضور داشت و صحنه ایشان جهانی بود بنابراین این چندگانگی‌ها و دوقطبی‌ها و شکاف‌های داخلی برایش بلا موضوع بود، چراکه به شکاف‌ها و تقابل‌های بزرگتر فکر می‌کرد و نگاهش وسیع تر بود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم به نقل از ایسنا، سید حسین شهرستانی در گفت‌وگو با بیان اینکه رویکرد و شخصیت حاج قاسم موجب محبوبیت وی و توفیقش در جلب نظر مردم شده بود، درباره چگونگی کاهش گسست‌های اجتماعی پیش آمده در حوادث و اتفاقات اخیر با توجه به رویکرد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: آن چتر گسترده‌ای که شخصیت ایشان را چه در میدان سیاست و چه در متن مردم با رویکردها و سلایق مختلف محبوب می‌کرد این بود که مردم واقعا احساس می‌کردند که ایشان دایره ارتباطات خود را گسترده‌تر از بسیاری از تنگ نظری‌های موجود می‌گیرد.

این پژوهشگر ادامه داد: ایشان همواره در دوره‌های مختلف سعی داشتند به نقاط وفاق فکر کنند چراکه حاج قاسم کسی بود که در مقیاس جهانی می‌جنگید، در مقیاس جهانی حضور داشت و صحنه ایشان جهانی بود بنابراین این چندگانگی‌ها و دوقطبی‌ها و شکاف‌های داخلی برایش بلا موضوع بود و اهمیتی نداشت چراکه به شکاف‌ها و تقابل‌های بزرگتر فکر می‌کرد و نگاهش وسیع تر بود.

وی با اشاره به خاطراتی که از شهید سلیمانی نقل می‌شود و گواه این خاطرات بر تعامل مثبت ایشان با چهره‌ای سیاسی مختلف که بعضا حتی به اصطلاح رویکرد حزب‌اللهی یا اصولگرا نیز نداشتند، افزود: این امر نشان‌دهنده آن است که ایشان انقلابی‌گری و گفتمان مقاومت و فرهنگ انقلابی را با دید وسیع نگاه می‌‎کرد و وسعت مشرب داشت. تفاوت‌های فرهنگی برایش بیش از اینکه یک تهدید باشند، فرصت بود. حتی تعامل ایشان با اقوام و مذاهب مختلف ایران را نیز گواه دیگر این امر است. ایشان در سراسر منطقه تعامل داشتند و می‌توانستند مدیریت تکثر کند، تکثرها را به رسمیت بشناسند، تکثرها را ببینند و با آنها گفت و گو و تعامل داشته باشند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رویکرد فعلی تصور می‌کند اگر ما وارد تعامل با این دیدگاه‌های فرهنگی متفاوت شویم از آرمان‌‎های انقلاب عقب نشینی کرده‌ایم، توضیح داد: این امر در حالی است که عقب نشینی در کار شهید سلیمانی نبود. او در خط مقدم مقاومت ایستاده بود و رویکردش اصلاح طلبانه به مفهوم کلیشه‌ای کلمه نبود که بخواهد از تعاملات سوءاستفاده کند و یک موقعیت سیاسی پیدا کند. کاملا پای اهداف و ارکان انقلاب و پای سخت ترین و پر هزینه ترین پروژه‌های انقلاب یعنی حضور نظامی ایران در منطقه ایستاده بود و در راس چنینی پروژه‌ای بود ولی در عین حال می‌دانست ایستادن در این نقطه مستلزم ایجاد بالاترین درجه توافق ملی و اجماع ملی در ایران است.

شهرستانی معتقد است که مقاومت در برابر آمریکا و ایستادگی در منطقه، بالاترین وفاق و اجماع ملی را می‌طلبد و ما نمی‌توانیم در حین جنگ با قدرت‌های استکباری جهان و منطقه دایره داخلی را تنگ کنیم و بخش قابل توجه جامعه را روبروی خود قرار دهیم.

به گفته شهرستانی، حاج قاسم سلیمانی در زمان حیاتش محبوب‌ترین شخصیت سیاسی ایران بود و این محبوبیت پس از شهادتش چند برابر شد.

وی درباره علت محبوبیت شهید سلیمانی نیز توضیح داد: دلیلش این بود که مردم رویکردها، رویه‌ها و روحیه‌ها را می فهمند. رویکرد شهید سلیمانی نشان می دهد که اگر با زبان درست با همین مردم که سلایق فرهنگیشان با هم واگرایی دارد گفتگو کنیم، اینها دلباخته انقلاب و ارزشهای انقلاب می‌شوند. باید زبانش را پیدا کرد و با مردم حرف زد و تعامل داشت و سلایق و دیدگاه‌های مختلف فرهنگی را به رسمیت شناخت.



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس