آغاز کنگره‌ ملی شعر شهید سلیمانی با عنوان «سردار سربداران»

اولین کنگره‌ی ملی شعر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سردار سربداران» همزمان با فرارسیدن هفته‌ی دفاع مقدس  گشایش می‌یابد.

همزمان با فرارسیدن هفته‌ دفاع مقدس، اولین کنگره‌ی ملی شعر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سردار سربداران» طی مراسمی در روز پنجشنبه اول مهرماه ۱۴۰۰ در تالار وحدت گشایش می‌یابد. مرتضی امیری اسفندقه دبیر علمی این کنگره در گفتگویی به تشریح جزئیات برگزاری این کنگره و فراخوان آن پرداخته است.

«همان‌طور كه حماسه‌ی شهادت سردار سلیمانی حماسه‌ای بی‌عیب‌ونقص بود، اشعار انتخابی این كنگره نیز بایسته و شایسته‌ی آن است كه بدون هیچ عیب‌ونقصی باشد. این كنگره به شعر انقلاب كمك می‌كند تا خودش را به بهترین شكل نشان دهد، همچنان‌ كه شعر، این حماسه را آیینه‌داری می‌كند تا از تحریف در امان بماند.»

این نخستین جملاتی است كه مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی «نخستین كنگره‌ِی ملی شعر سردار سربداران» می‌گوید؛ ‌رویداد فرهنگی باشكوهی كه نامش را از غزل مشهور استاد سعید یوسف‌نیا وام‌گرفته و قرار است افتتاحیه‌ی آن پنجشنبه یكم مهرماه در تالار وحدت برگزار شود. هدف از برگزاری این كنگره گردآوری برترین اشعار درباره‌ی حماسه‌ی بزرگ سردار شهید سپهبد سلیمانی است.

كمیته‌ی علمی این كنگره از پژوهشگران شعر انقلاب تشكیل شده است؛ كمیته‌ای كه مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی آن است و سعید یوسف‌نیا، شاعر و پ‍ژوهشگر ادبیات معاصر و مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پیشكسوت و دو عضو دیگر آن هستند. حاج حسین تقی‌پور، هنرمند عرصه‌‌ی موسیقی و شعر هم به‌عنوان مشاور دبیر علمی این كمیته را همراهی می‌كند.

هدف؛ جمع‌آوری برترین اشعار

دبیر علمی «نخستین كنگره‌ی سردار سربداران» در توضیح هدف از برگزاری این رویداد ادبی و فرهنگی می‌گوید: «هدف اصلی از برگزاری این كنگره جمع‌آوری برترین اشعار در قالب‌های گوناگون شعر پارسی برای ثبت و پاسداری از حماسه‌ی‌ شهادت سردار سلیمانی است. بر اساس فراخوان این كنگره، شاعران علاقمند می‌توانند اشعار خود را در تمامی قالب‌ها شامل قصیده، ‌غزل، رباعی، دوبیتی،‌ قطعه، نیمایی،‌ آزاد و سپید به دبیرخانه‌ی كنگره ارسال كنند.» به گفته‌ی امیری اسفندقه، بعد از تشكیل هیئت داوران از سوی كمیته علمی، داوری آثار رسیده به دبیرخانه‌ی كنگره آغازشده و پس از اتمام داوری، ‌برترین اشعار معرفی می‌شود.

اشعاری در شأن سردار سلیمانی

دبیر كمیته‌ی علمی كنگره با تأكید بر اینكه این كمیته‌ اصرار دارد انتخاب اشعار برای چاپ در كتاب بدون هیچ‌گونه تساهل و تسامحی صورت گیرد، می‌افزاید: «با احترام به عواطف و احساسات همه‌ی شاعران شركت‌كننده تلاش می‌كنیم تا هیچ شعر ضعیفی به كتاب مجموعه‌ی آثار كنگره راه نیابد، چراكه معتقدیم همان‌طور كه حماسه‌ی شهادت سردار سلیمانی حماسه‌ای بی‌عیب‌ونقص بود، اشعار انتخابی این كنگره نیز بایسته و شایسته‌ی آن است كه بدون هیچ عیب‌ونقصی باشد. این كنگره به شعر انقلاب كمك می‌كند تا خودش را به بهترین شكل نشان دهد، همچنان كه شعر، این حماسه را آیینه‌داری می‌كند تا از تحریف در امان بماند.»

 افتتاحیه كنگره

دبیر علمی كنگره‌ی سردار سربداران با بیان اینكه پنجشنبه یكم مهرماه‌ مراسم افتتاحیه‌ی این كنگره در تالار وحدت برگزار می‌شود، می‌گوید: «فرزند شهید سلیمانی و تنی چند از ادیبان و شعرای کشور از سخنران این مراسم هستند.» وی افزود: «همچنین در مراسم افتتاحیه از فعالان فرهنگی عرصه‌ی شعر و موسیقی كه برای پاسداشت یادوخاطره‌ی حماسه‌ی سردار سلیمانی فعالیت كرده‌اند، تقدیر و تجلیل به‌عمل می‌آید.»

سردار مردمی، افتتاحیه مردمی

دبیر علمی كنگره‌ی سردار سربداران در ادامه با دعوت از تمامی هم‌وطنان علاقمند برای شركت در مراسم افتتاحیه می‌گوید: «سردار سلیمانی، چهره‌ای مردمی و ملی بود. بنابراین، مراسمی هم كه با نام ایشان برگزار می‌شود، باید با حضور علاقمندان به شعر و ادب فارسی و دوستداران سردار سلیمانی باشد.»

چاپ كتاب نفیسی از مجموعه اشعار

امیری اسفندقه در ادامه افزود: «هیئت علمی كنگره در نظر دارد علاوه بر داوری اشعار این دوره، تمامی اشعاری را كه تاكنون درباره‌ی سردار سلیمانی سروده و یا چاپ شده است، جمع‌آوری كند تا یك‌بار دیگر این اشعار بررسی‌شده و آثار برتر برای انتخاب و چاپ نهایی در كتابی نفیس به‌عنوان «نخستین مجموعه‌ی شعر ادبیات پایداری برای حاج قاسم سلیمانی» گردآوری شود. از این پس نیز، تمامی اشعاری كه در مورد سردار سلیمانی سروده می‌شود برای چاپ در مجموعه‌های بعدی با رویكردی علمی و ادبی و با دقت نظر تخصصی بررسی و انتخاب خواهد شد تا در این حوزه فقط به رویكرد ذوقی اكتفا نشود.» وی در ادامه می‌افزاید: «موارد دیگر كنگره پس از افتتاحیه به اطلاع خبرنگاران خواهد رسید؛ لکن اجمالاً این كنگره به‌طور كلی 21 برگزیده خواهد داشت و به  برگزیدگان در مراسم اختتامیه (آذرماه) جوایزی اهدا خواهد شد.»



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس