حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با بنیاد مکتب حاج قاسم؛

 شهید القدس خون جدیدی به جریان مقاومت تزریق کرد

حمیدرضا اصفی با اشاره به نقش شهید سلیمانی در تشکیل جبهه مقاومت اظهار کرد: سی و اندی سال پیش فکر می‌کردند چیزی از فلسطین باقی نمانده است؛ اما بیش از سه ماه است که حماس در کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مقاومت می‌کند و امروز می‌فهمید که جبهه مقاومت با بنیان‌گذاری سردار سلیمانی چه اثری داشته است. اگر تلاش و اعتمادبه‌نفس افرادی همچون سردار سلیمانی نبود این هدف به دست نمی‌آمد و باید گفت که فلسطین با این مجاهدت‌ها از خطر نابودی و محوشدن حفظ شده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، مبارزه با نظام سلطه بارزترین نماد انقلاب اسلامی ایران بود که باتکیه‌بر گفتمان اسلامی شکل گرفت و مقابله با سیاست‌های استکباری و سلطه‌طلبانه آمریکا را به‌عنوان محور فعالیت‌های خود مطرح کرد و یک جهان‌بینی نو و متفاوتی را موردتوجه ملت‌ها قرار دارد و موجب پیدایش و رشــد طیف‌های جدیدی از مقاومــت در مقابله با سیره طلبی قدرت‌های استکباری جهان از جمله آمریکا شد. گسترش بیداری اسـلامی در کشورهای منطقه، شکل‌گیری جنبش‌هایی به‌منظور مبارزه علنی با رژیم غاصب اســرائیل در فلسطین و لبنان و ســقوط دیکتاتوری‌های حاکم وابسته در برخی از کشورهای منطقه ازجمله رویدادهایی است که تحت‌تأثیر الگوی مبارزاتی ملت ایران در برابر قدرت‌های استکباری تجلی یافت و با اقبال ملت‌های آزاده منطقه و فرامنطقه مواجه شد.

مبارزه با رژیم جعلی اســرائیل که ســال ۱۹۴۸ با حمایت انگلیس و آمریکا در منطقه غرب آسیا تشکیل شد و ضربه سنگینی به بعد هویتی مســلمانان وارد کرد یکی از کارویژه‌های اصلی محور مقاومت است؛ زیرا جریان مقاومت، رژیم غاصب قدس را ایالت پنجاه و یکم آمریکا و عاملی برای تداوم نظام سلطه در منطقه می‌داند؛ بنابراین مقابله با متحد منطقه‌ای این قدرت استعماری که قبله اول مسلمانان را غصب کرده است و حمایت از آرمان فلسطین در منطقه به‌عنوان دال مرکزی گفتمان مقاومت همواره موردتوجه است این مسئله از مهم‌ترین ارکان جمهوری اسلامی ایران است امام راحل با نام‌گذاری روز قدس کاری کرد تا ملت‌های منطقه نسبت به این مهم، حساس باشند و رهبر انقلاب هم در تداوم همین گفتمان تأکید کردند «هرجا هر ملتی و سرگروهی با رژیم اسرائیل مبارزه کند ما پشت سر آن هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم و این‌چنین می‌شود که حاج‌قاسم سلیمانی که دانش‌آموخته این مکتب است پا در این مسیر گذاشته و همه سرمایه مادی و معنوی‌اش را نثار آزادی قدس می‌کند و نقش بی‌بدیلی را در سازماندهی گروه‌های مختلف مقاومت برای مبارزه با اسرائیل انجام داده و اسرائیل را به‌عنوان دشمن بلامنازع محور مقاومت مطرح کرد و این اقدام هراس زیادی در قدرت‌های غربی انداخت؛ زیرا در صورت حمله آمریکا و دولت‌های دست‌نشانده آن به محور مقاومت، سایر اعضای این جبهه قدرتمند وارد عمل شده و دشمن مشترکشان را سرکوب می‌کنند که نمونه‌های بارز آن در جنگ ۳۳ روزه اســرائیل علیه حزب‌الله و جنگ ۲۲ روزه علیه جنبش حماس و حمایت‌های محور مقاومت از دولت بشــار اسد مشهود بود منجر به تضعیف اسرائیل در منطقه غرب آسیا شد.

در خصوص بررسی نقش حاج‌قاسم در شکل‌گیری و قوام جبهه مقاومت به سراغ یکی از دیپلمات‌های کارکشته رفتیم که با ابتکار عمل خود در وزارت امور خارجه نقش ماندگاری را از خود به جا گذاشت حمیدرضا آصفی که روزی خبرنگار بود با ورود به عرصه دیپلماسی، فراز و فردهای متعددی را دید و در بسیاری از آنها اثرگذار بود وی در دوران جنگ تحمیلی تلاش‌هایی را به‌منظور خرید سلاح از اروپای شرقی آغاز کرد و در موقعیت‌های مختلفی از جمله سفیر در کشورهای مختلف، سخنگو، معاون پارلمانی وزارت خارجه و دیپلماتی که مسیر تعامل بین مسئولان ایرانی و همتایان خارجی‌شان را فراهم کند ظاهر شد. در این گفت‌وگو به بررسی نقش آمریکا به‌عنوان حامی رژیم جعلی اسرائیل و نقش ممتاز حاج‌قاسم در جبهه مقاومت پرداختیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

حمیدرضا آصفی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه شهادت سردار سلیمانی مثل زندگی‌اش پربرکت بود و خیلی از مسائل را در منطقه تغییر داد، گفت: من مثالی از یک واقعه تاریخی که برای شما ذکر می‌کنم. دکتر ولایتی سال ۱۳۷۰ سفری به الجزایر داشتند و با آقای اخضر ابراهیمی وزیر خارجه وقت الجزایر که بعدها نماینده در امور افغانستان شد و فرد مشهور و پرسابقه‌ای است ملاقات می‌کنند. آقای ابراهیمی می‌گوید اگر فردا بیدار شدید و دیدید فلسطین وجود ندارد تعجب نکنید، آمریکا و اسرائیل کل فلسطین را می‌بلعند. عین جمله ایشان است. آقای ولایتی هم تأکید می‌کنند که مقاومت باید ادامه یابد و دراین‌خصوص جلساتی با گروه‌های فلسطینی از جمله احمد جبرائیل و دیگران می‌گذارند در خصوص برنامه گروه‌های مقاومت به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. یعنی شرایط فلسطین به‌گونه‌ای بود که خود مسئولین کشورهای عربی تصور می‌کردند که دیگر فلسطینی وجود ندارد.

وی افزود: سی و اندی سال پیش فکر می‌کردند چیزی از فلسطین باقی نمانده است؛ اما بیش از سه ماه است که حماس در کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مقاومت می‌کند و امروز می‌فهمید که جبهه مقاومت با بنیان‌گذاری سردار سلیمانی چه اثری داشته است. اگر تلاش و اعتمادبه‌نفس افرادی همچون سردار سلیمانی نبود این هدف به دست نمی‌آمد و باید گفت که فلسطین با این مجاهدت‌ها از خطر نابودی و محوشدن حفظ شده است.

آصفی تأکید کرد: امروز فلسطین در اوج است و شاهد تأثیر جبهه مقاومت در فلسطین هستیم. جبهه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمد و حضور حاج‌قاسم و تلاش‌هایی که ایشان کرد شرایط را به‌گونه‌ای رقم که نه‌تنها الان فلسطین وجود دارد؛ بلکه اشغالگران قدس در آستانه شکست قطعی قرار گرفته‌اند. در طول این ۴۵-۴۰ سالی که با انقلاب زندگی کرده‌ام، کمتر کسی را مثل ایشان دیده‌ام که برای تحقق آرمانش شب و روز را نشناسد و در میدان مبارزه حاضر باشد و از این نقطه به آن نقطه برود. اگر بخواهم مثال بزنم به فردی همچون سید حسن نصرالله می‌توان اشاره کرد که معروف است به‌خاطر تهدیداتی که از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد، دو شب را در یک جا نمی‌خوابد.

شهید سلیمانی ادب مقاومت را در فلسطین ایجاد کرد

این فعال دیپلماتیک در ادامه با تأکید بر اینکه حاج‌قاسم خون جدیدی را به جریان مقاومت تزریق کرد، گفت: به نظرم ایشان در این زمینه ادامه‌دهنده راستین راهی بود که امام (ره) به وجود آورد و رهبری دنبال کردند و مسئله آزادی قدس را مجدانه به منصه ظهور رساند و همین خلوص نیت باعث شد تا خداوند مقام ایشان را بالاتر ببرد.

این دیپلمات باسابقه با بیان این مطلب که سردار سلیمانی شخصیتی چندوجهی داشتند، تصریح کرد: همه کسانی که چه در میدان رزم و چه عرصه دیپلماسی با ایشان جلسه داشتند، حاج‌قاسم را فردی چندبعدی می‌دانستند به این معنی که فقط یک آدم نظامی نبود و از اینکه دیده شود پرهیز داشت، چون خلوص ایشان زیاد بود ثانیاً کمتر حرف می‌زد و بیشتر مرد عمل بود. ثالثاً وقتی حرف می‌زند همه جوانب را می‌دید و سعی می‌کرد موضوعات را به‌صورت واقعی و منطقی بررسی کند.

وی افزود: ایشان درعین‌حال که یک رزمنده بود، یک مذاکره‌کننده دیپلماتیک هم بود. نگاه حاج‌قاسم گسترش مقاومت بود و به نظرم ایشان ادب مقاومت را در فلسطین به وجود آورد. به نظرم ادب فقط در زندگی روزمره نیست و در مبارزه و جنگ هم حائز اهمیت و تعیین‌کننده است. من فکر می‌کنم نگاه ایشان در خصوص فلسطین و جریان مقاومت بر خستگی‌ناپذیری و امید قطعی به پیروزی استوار بود و همواره اعتقاد داشت که مقاومت پیروز می‌شود.

اقدامات انصارالله مصداق الگوگیری از مقاومت حاج‌قاسم

آصفی در ادامه گفت‌وگو تصریح کرد: این نگرش نیز ریشه در عمق نگاه و باور عمیق حاج‌قاسم به این مسئله داشت و به همین دلیل هم موفق شد تا ایده تشکیل محور مقاومت را عملیاتی کرده و تحولی بزرگ را در منطقه شکل دهد و طبیعی است که نتیجه کار پیروزی باشد. ایمان حاج‌قاسم به آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌ها باعث شد افرادی که در کنار این فرمانده بین‌المللی بودند نیز به این راه مؤمن شده و برای این آرمان مقدس مقاومت کنند.

این کارشناس عرصه بین‌الملل وقوع تحولاتی نظیر بیداری منطقه، اقدامات ضدصهیونیستی انصارالله یمن و عملیات طوفان الاقصی را مصادیق پیاده‌سازی الگوی مقاومتی دانست که حاج‌قاسم سلیمانی پایه‌گذار آن بود، اظهار کرد: این رویدادها حکایت از همان خون تازه و روح تازه‌ای است که سردار سلیمانی در کالبد مقاومت دمید. ایشان شب و روز نمی‌شناخت و هر روز یک جا بود و نتیجه این شد که امروز شاهد هستیم که جبهه مقاومت منحصر به یکی دو کشور و خلاصه در عراق نیست و تا مرزهای افغانستان، یمن، لبنان، سوریه و کشورهای دیگر اسلامی کشیده و این زنجیره به‌هم‌پیوسته همانند دانه‌های تسبیح شده است.

وی با بیان این موضوع که کشورهای غربی از همین‌قدرت هراسناک هستند، گفت: زمینه تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی نیز بر همین مبنا بود و کشورهای غربی برای جلوگیری از همبستگی کشورهای اسلامی و ممانعت از تشکیل یک بلوک قوی که متشکل از کشورهای منطقه است، یک کانون بحران را در منطقه به وجود آوردند تا بدین ترتیب کشورهای اسلامی منطقه همواره در چنددستگی، درگیری، منازعه و… باشند.

علل تشکیل دولت جعلی اسرائیل توسط غرب

به گفته این دیپلمات کشورهای اسلامی از ثروتمندترین کشورها هستند و مجموعه این کشورها با منابعی که دارند قطعاً ثروتمندترین مجموعه در دنیا هستند، به عربستان، عراق، ایران، الجزایر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و… نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ثروتمندترین بلوک دنیا هستند؛ اما به‌جای اینکه این ثروت و منابع در راه توسعه، پیشرفت و آبادانی صرف شود به مسائل دفاعی، جنگ و موضوعات امنیتی اختصاص می‌یابد و به این صورت اولین و مهم‌ترین هدف غرب که جلوگیری از پیشرفت منطقه است در سایه این رژیم جنایت‌کار محقق می‌شود.

آصفی با تشریح منافع اسرائیل برای غرب افزود: وقتی در این مناطق منازعه و دعوا، جنگ و جدل است کشورهای غربی به این بهانه می‌توانند در این منطقه پایگاه داشته و اسلحه خود را بفروشند و رونق تجارت سلاح خود را تضمین و منافع مادی بیشتری برای خودشان خلق کنند. علاوه بر این شرایط به وجود آمده کمک می‌کند که غرب همیشه بتواند موضوع ابرقدرتی و تعیین‌کنندگی خود را در دنیا تحکیم کند و از این طریق می‌توانند فرهنگ خود را به این کشورها صادر کرده و استیلای فرهنگی – اجتماعی خودشان را گسترش و آداب و سنن کشورها را تغییر دهند.

این فعال عرصه دیپلماتیک در ادامه تصریح کرد: استعمار با حضور خود فقط به موضوع تجارت و اقتصاد نمی‌پردازد؛ بلکه فرهنگ‌ها را هم عوض می‌کند. اثرات منفی حضور بلندمدت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی در منطقه کاملاً مشهود است و باعث شده که برخی از دولت‌ها و کشورها در خصوص مسئله فلسطین و غزه در یک رخوت کامل به سر ببرند و رژیم صهیونیستی با گستاخی تمام به جنایات خود ادامه دهد.

آصفی در تبین دلایل این مسئله گفت: آمریکائی‌ها پس از این همه مدت به این اطمینان رسیدند که اکثر کشورهای عربی و اسلامی به‌غیراز ایران و یکی دو کشور دیگر که مواضع محکمی دراین‌خصوص دارند، به یاری مردم فلسطین نمی‌آیند و این مسئله ریشه در استحاله فرهنگی دارد که آنها را فراگرفته است. اینها مجموعه‌ای از اهداف و نیات غرب و در رأس آن آمریکا برای تشکیل رژیم صهیونیستی و عقب نگه‌داشتن کشورهای اسلامی است.

 عملیات طوفان الاقصی میراث شهید سلیمانی است

وی با تأکید بر این موضوع که انتفاضه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جان تازه‌ای گرفت و کشورهای منطقه به خویشتنشان بازگشته و فهمیدند ملی‌گرایی و قوم‌گرایی جواب نمی‌دهد و اسلام می‌تواند آرمان فلسطین را محقق کند، افزود: اقدامات شهید قاسم سلیمانی در همین راستا بود و او به‌درستی دشمن را شناخت و اعتمادبه‌نفس را در منطقه تقویت کرد.

این دیپلمات باسابقه تصریح کرد: اتفاقات پس از طوفان الاقصی که در منطقه رخ می‌دهد، میراث شهید سلیمانی است و الان بهتر می‌تواند فهمید که چرا آمریکا این فرمانده مقاومت را ترور کرد؛ زیرا آمریکا می‌دانست اقدامات شهید سلیمانی فقط در داعش خلاصه نمی‌شود و حرکتی که آغاز کرد موجب شد تا فرهنگ و مکتب بین کشورهای اسلامی نهادینه و رژیم صهیونیستی دچار آسیب جدی شود؛ بنابراین کینه خودشان را با به‌شهادت‌رساندن سردار سلیمانی به نمایش گذاشتند؛ اما به خواسته موردنظرشان نرسیدند؛ زیرا اگر زنده‌بودن حاج‌قاسم سلیمانی ۱۰۰۰ حُسن داشت، شهادتشان بیشتر از این منشأ خیر شده است.

آصفی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: شهید سلیمانی کسی نبود که فقط هنر جنگیدن و دفاع‌کردن داشته باشد؛ بلکه در عرصه دیپلماتیک هم صاحب‌نظر و صاحب‌هنر فکرکردن بود و این نکته کوچکی نیست سردار سلیمانی می‌توانست بازی طرف مقابل را بخواند و نقشه دشمن را کشف کند. شهید سلیمانی خورشیدی تابان در عرصه مقاومت، دیپلماسی و عرصه‌های انسانی بود و به نظر می‌رسد کمتر کسی می‌تواند به این ابعاد انسانی و معرفتی دست یابد از همین جهت باید مراقبت کرد که ساحت شهید سلیمانی و سلیمانی‌ها خدشه‌دار نشود.

مطالعه نسخه تلفن همراه



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس