افقهی در گفت‌وگو با بنیاد مکتب حاج قاسم؛

شهیدقدس ظرفیت بالقوه منطقه‌ای را مبدل به امکانات عملی و میدانی کرد

سیدهادی سیدافقهی با اشاره به نقش ممتاز سردار سلیمانی در شکل‌گیری هندسه جدید قدرت جهانی گفت: ایشان به نیروهای محور مقاومت و حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش و جهادی در یمن، فلسطین، اشغالی، لبنان، سوریه و عراق نگاه خاصی داشتند و نقشه‌های استکبار جهانی را با مطالعات دقیق میدانی و علمی پیش‌بینی و تحلیل کرده و اهداف بلندمدت دشمن را براین‌اساس طراحی و برنامه‌ریزی می‌کردند.

به گزارش بنیاد مکتب حاج قاسم، انقلاب اسلامی و تلاش‌های سردار سلیمانی را می‌توان مبدأ شکل‌گیری جبهه مقاومت دانست؛ جبهه‌ای متشکل از کشورها و گروه‌های جهادی منطقه غرب آسیا که می‌خواهند خودشان بازی‌گردان اتفاقات و رخدادهای در نظم منطقه‌ای باشند و دست آمریکا و سگ هار منطقه را از مواهب مادی و سرمایه‌های معنوی این منطقه استراتژیک کوتاه کنند اما 13 دی ماه 98 که سردار سلیمانی در یک عملیات تروریستی توسط ایالات متحده به شهادت رسید علاوه بر سوگواری عمومی، ابهام و سوالات زیادی در خصوص وضعیت جبهه مقاومت پس از شهادت فرمانده بین‌المللی مقاومت مطرح بود. تغییر معادلات و موازنه منطقه‌ای قدرت ازجمله اهداف ترور سردار سلیمانی بود اما نگاهی به تحولات منطقه غرب آسیا نشان می دهد که ایالات متحده این بار نیز دچار خطای محاسباتی شد و حساب رویش های منطقه را نکرد و هرگز در تصورش نمی گنجید که شهید سلیمانی به مراتب قدرتمندتر از سردار سلیمانی است.

بررسی تاریخ گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق، فلسطین و یمن هم گواه این حقیقت است؛ زیرا ترورها و توطئه‌های داخلی و خارجی در جغرافیای مقاومت نه‌تنها کشورها و گروه‌های عضو محور مقاومت را تضعیف نکرد؛ بلکه باعث گسترش و اهمیت این گفتمان در منطقه و جهان شد تاحدی‌که در حال حاضر جبهه مقاومت، یک بازیگر فعال و تأثیرگذار است و تغییرات و تحولات منطقه را بدون درنظرگرفتن این جبهه نمی‌توان دنبال کرد و از همین رو ادعای گزافی نیست که بگوییم شهادت سردار سلیمانی نه‌تنها خللی در مسیر رشد محور مقاومت ایجاد نکرد؛ بلکه به‌مانند خونی تازه در رگ‌های جبهه مقاومت است که تحولاتی بنیادین از جمله عملیات طوفان الاقصی را رقم زد و توانمندی رزمندگان فلسطینی را به رخ جهانیان کشید.

در همین راستا به بررسی مولفه‌های اثرگذار در تداوم جبهه مقاومت و تسری گفتمان مقاومت در غرب آسیا پرداخته و دراین‌خصوص با سید هادی افقهی تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

سیدهادی سیدافقهی با اشاره به نقش ممتاز سردار سلیمانی در شکل‌گیری هندسه جدید قدرت جهانی گفت: ایشان به نیروهای محور مقاومت و حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش و جهادی در یمن، فلسطین، اشغالی، لبنان، سوریه و عراق نگاه خاصی داشتند و نقشه‌های استکبار جهانی را با مطالعات دقیق میدانی و علمی پیش‌بینی و تحلیل کرده و اهداف بلندمدت دشمن را براین‌اساس طراحی و برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی با بیان این مسئله که سردار سلیمانی تمام ظرفیت‌های نهضتی و مقاومتی منطقه را شناسایی و با تشکیلات‌سازی و آموزش‌محور مقاومت به تقویت قدرت غرب آسیا کمک کرد، افزود: این توانمندسازی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران گام مهمی را برای ایجاد یک معادله جدید جهانی برداشته است.

افقهی مسئله تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی را توطئه آمریکا علیه جهان اسلام دانست و تصریح کرد: کشورهای غربی در آستانه کشفیات نفت در منطقه آمریکا و غرب به این فکر افتادند که به طور کامل در این منطقه مستقر شوند. فلذا ایده تشکیل رژیم صهیونیستی را که از قبل مطرح بود را عملیاتی کردند این ایده از سوی مؤسس جنبش صهیونیست یعنی “تئودور هرسل” مطرح شد و آنها با راه‌اندازی یک تجمع خواستار تشکیل یک کشور برای یهودیان شدند البته اختلاف‌نظرهایی دراین‌خصوص  که این کشور کجا باشد، وجود داشت.

 ایده تشکیل کشور اسرائیل سابقه دیرینه دارد

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه یک عده پیشنهاد کنیا را دادند و عده دیگری  آرژانتین را مطرح می‌کردند، افزود: “تئودور هرسل” آدم لامذهبی بود و هیچ پایبندی به اصول یهودیت نداشت و برایش فرقی نمی‌کرد؛ اما خاخام‌هایی که تاریخ یهودیت و قوم یهود در این سرزمین را می‌شناختند تأکید کردند که اگر می‌خواهیم کشور اسرائیل را تشکیل دهیم و یهودی‌ها را تشویق به سکونت در آنجا کنیم باید از انگیزه‌های دینی بهره‌مند شویم و فلسطین سرزمین موعود ماست.

وی در ادامه اظهار کرد: هرسل مقید به آئین تورات یا یهودیت نبود و کاری به مذهبی یا غیرمذهبی بودن آن نداشت و صرفاً دنبال این بود که این کار انجام شود و بنابراین از نفوذ خاخام‌ها استفاده کرد و مقرر شد که اینجا سرزمین موعود باشد. البته ایده تشکیل کشور اسرائیل برای یهودیان سابقه دیرینه دارد تا اینکه در سال 1917 یک‌سری یهودیان از جاهای مختلف تحت عنوان افراد مهاجر به فلسطین اشغالی گسیل و مقرر شد دو کشور فلسطین و اسرائیل تشکیل ‌شوند و سهم زمین‌های رژیم اشغالگر و صاحبان اصلی فلسطین مشخص شد.

افقهی با اشاره به این موضوع که در ابتدا قرار بود که شهر قدس به‌صورت بین‌المللی مدیریت شود، گفت: در سال 1948 سازمان ملل اسرائیل را به‌عنوان کشور اعلام کرد؛ اما مرور وقایع مبین این مسئله است که انتخاب فلسطین از اول یک توطئه بود و هر چه زمان گذشت اهمیت این کشور و علت حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی مشخص شد؛ زیرا ایالات متحده برای تثبیت موقعیت خود و کسب جایگاه برتر در میان کشورهای منطقه دست به این اقدام زد.

این کارشناس سیاسی افزود: رفته‌رفته رژیم جعل اسرائیل، خط‌قرمز آمریکا شد و ایالات متحده به حضور در ناتو اعلام کرد که هرگز اجازه نمی‌دهیم که اسرائیل تضعیف شود؛ بنابراین می‌توان گفت که این مسئله جزو مقدسات و مسلمات سیاست خارجی آمریکا است و  احزاب چپ، دموکرات و حزب جمهوری‌خواه به آن پایبند هستند؛  زیرا منافع آمریکا در گرو این پشتیبانی است.

 زلزله طوفان‌الاقصی معادلات را برهم زد

افقهی با تأکید بر این مطلب که حکایت تراژدیک فلسطین از همین‌جا آغاز شد،  تصریح کرد: هر چه گذشت زمین‌های فلسطینی کاهش یافت و بر نفوذ و توسعه زمینی و سرزمینی رژیم صهیونیستی افزوده شد و الان هم چیزی برای فلسطین نمانده و وضعیت نوار غزه گویای همه چیز است؛ بنابراین سرزمین فلسطین از ابتدا مورد هدف و طمع دشمن بود تا اینکه این غده سرطانی را در منطقه ایجاد کردند و روزبه‌روز بر حجم قدرت و نفوذ این غده سرطانی افزوده و جسم امت اسلامی و امت عرب از هم تفکیک شد.

وی با اعلام این موضوع که رژیم غاصب قدس هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کند، اظهار کرد: این رژیم در سطح بین‌الملل، سازمان ملل و تمام مؤسسات و نهادهای بین‌المللی و حتی منطقه‌ای و حتی در اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی نفوذ دارد و آمریکایی‌ها توسط مزدوران منطقه‌ای خود ـ که برخی از حکام خلیج‌فارس هستند ـ درصدد حفظ اقتدار اسرائیل در منطقه هستند؛ اما زلزله طوفان‌الاقصی معادلات را برهم زد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در این بخش از سخنانش به تشریح نوع نگاه حاج‌قاسم سلیمانی به مسئله فلسطین و آزادی قدس پرداخت و گفت: سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی از زمانی که در جبهه‌های داخلی و خارجی علیه متجاوزان جهاد می‌کرد و سپس متصدی فرماندهی قدس شد با یک اندیشه راهبردی به مسئله قدس و نقشه راه آزادی این سرزمین مقدس از چنگال رژیم صهیونیستی نگاه می‌کرد.

افقهی افزود: این طرح و برنامه‌ها به‌صورت کاملاً روشمند و هدفمند دنبال می‌شد و سردار سلیمانی در همین راستا اقدام به شناسایی نقاط قوت و ظرفیت‌هایی در نقاط مختلف جغرافیایی کرد تا با بهره‌مندی از توانمندی احزاب و مجامع منطقه‌ای بتواند موضوع آزادی قدس شریف را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کند؛ شعاری که از ابتدای انقلاب از سوی امام راحل مطرح شد تا ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به امکانات عملی و میدانی کنیم و قدمی برای نابودی اسرائیل برداریم.

سردار سلیمانی عرصه را برای سلطه آمریکا تنگ کرد

وی در ادامه تصریح کرد: البته بحث نظامی و نهضتی یک بحث است؛ اما نگاه سردار سلیمانی فقط نگاه نظامی و امنیتی نبود؛ بلکه نگاه فرهنگی و جهادی داشت و فرهنگ جهاد و مقاومت را علاوه بر بخش سخت‌افزاری در بعد نرم‌افزاری هم دنبال می‌کرد و موفق شد تا منظومه‌ای به نام محور مقاومت را طراحی کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در نقاطی مثل سوریه، لبنان و عراق که به قدس نزدیک‌تر هستند، حضور استراتژیک داشت، گفت: تا اینکه مسئله یمن مطرح شد و این اتحاد راهبردی شکل گرفت و مانعی برای تسلط آمریکا بر این آبراه ایجاد شد و نفوذ راهبردی محور مقاومت در منطقه و دریا شکل گرفت و بدین ترتیب طراحی باعظمت شهید سلیمانی روی کاغذ نماند و آستین بالا زد و عرصه را برای سلطه آمریکا تنگ کرد؛ زیرا حضور در این منطقه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌مثابه رگ حیاتی بود.

افقهی حضور در دو تنگه هرمز و باب المندب را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: این حضور محدود به حضور کشتی و نظامی نیست بلکه مردم این مناطق باید نسبت به حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی حساس شوند و درباره آن موضع بگیرند. حزب‌الله لبنان هم که از ابتدا بیعت خود را با رهبری و جمهوری اسلامی اعلام کردند و بهترین فرصت برای اتحاد استراتژیک بود. البته قبل از شهید سلیمانی هسته‌هایی تشکیل شده بود؛ ولی برنامه‌ریزی‌های سردار سلیمانی باعث جهش رزمندگان محور مقاومت از جمله انصارالله و حزب‌الله لبنان شد.

وی در خصوص نقش سردار سلیمانی در تجهیز و توانمندسازی فلسطین و گروه‌های جهادی گفت: این کمک‌ها به‌قدری مفید بود و شرایط را برای رزمندگان فلسطینی بهبود بخشید که آقای اسماعیل هنیه و دیگران با صدای بلند و با کمال افتخار آن را مطرح و بیان می‌کنند که ایران و مخصوصاً نقش‌برجسته شهید سلیمانی نقش محوری در منطقه داشتند و فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در پشتیبانی و حمایت از مردم فلسطین و مردم مظلوم منطقه سپری کرد و او شهید قدس است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: به‌محض اینکه سروکله داعش در منطقه پیدا شد سردار سلیمانی در کوتاه‌ترین زمان همه امکانات موجود را سازماندهی کرده و در تماس‌هایی که با مراجع داشت آنها را اقناع کرد تا فتوای جهاد کفایی را صادر کنند و بدین ترتیب مردم بسیج شدند و حشدالشعبی را مجهز کردند و موفق به نابودی داعش شدند. مسئله سوریه هم که امتداد داعش در این کشور بود و سردار شهید مقاومت فعالیت‌هایی که در عراق داشتند را متناسب با ظرفیت‌ها و تشکیلات سوریه فعال کردند البته سوریه خط مقدم مقابله با داعش و از اهمیت جغرافیایی خاصی برخوردار بود و معادلات و اولویت‌هایش فرق می‌کرد.

آزادی قدس شریف نیازمند شکل‌گیری جبهه متحد و قوی

افقهی با بیان این مطلب که در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم، تصریح کرد: سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی تشخیص داد آزادسازی قدس به‌تنهایی از عهده ایران، سوریه و لبنان امکان‌پذیر نیست و نیازمند شکل‌گیری یک جبهه متحد، قوی و شجاع و مصمم دارد؛ بنابراین شرایط تشکیل محور مقاومت را فراهم کرد. محور مقاومت ایده و اندیشه‌ای بود که طراحی و با درایت سردار سلیمانی تبدیل به عمل و جبهه متحد شد.

وی اظهار کرد: هم‌زمان با تشکیل جبهه مقاومت سردار سلیمانی در بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از تمام ظرفیت‌های موجود به لحاظ لجستیکی، فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، رسانه‌ای، تشکیلاتی، مدیریت و نظم و انضباط و… که موجب تقویت این جبهه می‌شود استفاده کرد و برای تمام اینها طرح و مهندسی داشت و  بحمدالله بعد از شهادت ایشان دیدیم که این روند روبه‌رشد همچنان ادامه دارد و شاهد پیروزی‌های قابل‌ملاحظه‌ای در محور مقاومت هستیم.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه گرچه هیچ‌کس جای سردار سلیمانی را پر نمی‌کند، گفت: اما تشخیص حضرت آقا این بود که سردار قاآنی بیایند و جای ایشان را بگیرند و خلاء را پر کنند تا مسیر، زحمات و میراث جهادی سردار سلیمانی توسط هم‌رزمان ایشان تداوم یابد که این‌چنین نیز شده است و همان‌طور که حضرت آقا بیان کردند، دستاوردها، پیشرفت‌ها و پیروزی‌های محور مقاومت که در منطقه غرب آسیا مشاهده می‌کنیم نتیجه تلاش‌ها و زحمات آن مرد بزرگ شهید حاج‌قاسم سلیمانی است.

افقهی با اشاره ‌به سابقه ۷۰ساله جنایت رژیم صهیونیستی در فلسطین و بی‌تفاوتی اکثر حکام عرب، گفت: اگر نگوییم همه ولی اکثریت دولت‌های عربی دست‌نشانده آمریکا هستند و دستوراتی که به آنها ابلاغ می‌شود را بدون چون‌وچرا اجرا می‌کنند و به‌نوعی مطیع و عبد ارباب خود آمریکا هستند؛ لذا سردار سلیمانی توجه خود را معطوف به ظرفیت‌های موجود در ملت‌های منطقه کرد. فرمانده بین‌المللی مقاومت می‌دانست که از توافقات و معاهداتی نظیر اسلو چیزی به نام فلسطین آزاد و آزادسازی فلسطین درنمی‌آید؛ لذا تمام تمرکز خود را روی یکپارچه‌سازی منطقه‌ای گذاشت.

محور مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی دچار اُفت نشد

وی در بخش دیگر سخنانش به تبیین صداقت سردار سلیمانی و اعتماد ملت‌های منطقه به ایشان پرداخت و افزود: شهید سلیمانی پای هر وعده‌ای که می‌داد می‌ایستاد و درعین‌حال احترام ویژه‌ای به تصمیمات و تجربیات فرماندهان محور مقاومت قائل بود و به تحلیل‌های آنها اعتماد می‌کرد؛ لذا استقلال عمل می‌داد و دخالت نمی‌کرد و بر همین اساس بود که حضرت آقا در اولین سخنرانی خودشان بعد از عملیات طوفان الاقصی بیان کردند که این عملیات در طراحی و اجرا صددرصد فلسطینی بود و درعین‌حال تأکید کردند ما حمایت می‌کنیم، من پیشانی رزمندگان فلسطینی را بوسه می‌زنم.

افقهی تصریح کرد: فرماندهان مقاومت در عراق، لبنان، فلسطین و… نیز بارها به این مسئله گواهی داده‌اند و سید حسن نصرالله بارها به این مسئله اذعان کرده است که هرگز ندیدیم سردار سلیمانی به ما دستوری بدهد و از ما چیزی بخواهد؛ اما هر چه نیاز داشتیم را تهیه می‌کرد و همین رفتار واقعاً فاخر، پیامبرگونه، ناب و الهی باعث می‌شود که همه دل‌ها به سمت او جذب شوند و به همین دلیل بود که رهبر انقلاب بر مسئله توجه به مکتب سردار سلیمانی تأکید داشتند تا این شیوه و سلوک به‌این‌ترتیب ترویج شود.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: هر کس بخواهد قدم در مسیر درست جهادی بگذارد باید به این مسئله حائز اهمیت واقف شود که فاصله‌ای بین حرف و عمل سردار سلیمانی وجود نداشت و هر آنچه می‌گفت را عمل و نیازهای محور مقاومت را تأمین می‌کرد و ذره‌ای دخالت در اقدامات آنها نشد مگر اینکه از ایشان مشورت می‌خواستند که این بحث دیگری است.

وی در پایان گفت: برخی می‌گویند ایران در چهار پایتخت حکومت می‌کند که این موضوع از اساس نادرست است. نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی خود از مظلومان و ستمدیدگان حمایت می‌کرد و همچنان هم حمایت می‌کند و سردار سلیمانی و شهید سیدرضی موسوی در این مسیر به شهادت رسیدند و به همین دلیل است که می‌بینیم محور مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی نه‌تنها دچار اُفت نشد؛ بلکه توسعه پیدا کرد و دستاوردهای آن بیشتر شد و همه این توفیقات به برکت اقدامات سردار سلیمانی به رزمندگان مقاومت بود.

 



دیدگاهی ثبت نشده است

فراخوان کنگرۀ ملی شعر شهید القدس